Olahan....Kanak2 & Dewasa


Zaman kanak2 memang sesuatu yg menggembirakan  bila di kenang.... X perlu fikir apa2... Yg mereka tahu makan, main, tido... tu je.... 

Bagi remaja.... nak kena pikir keja umah, exam... bf/gf (wahai remaja sekalian jgn la fikir pasal bf/gf dulu... belaja la rajin2 dulu...)

Org dewasa pula... bila dah abis belajar, nak kena pikir cari keja, cari duit, nak pikir mak ayah, anak bini.... hutang lagi (PTPTN) macam2 nak di pikir...

Aku sbenarnya nak bcerita ttg olahan @ sikap kanak2 dan bukan kanak2..... ttg GADUH-GADUH ni...

=> Kalau budak2 gaduh... mereka slalu gaduh pasal apa???? Mereka gaduh pasal mainan, makanan atau pun rancangan menonton tv.... Kebiasaannya kalau budak ni bergaduh... sekejap je... lepas tu, mereka boleh main sama2 semula...

***Kalau x caya, coba korang tengok dan perhatikan adik2 korang, anak saudara @ anak jiran korang bila bmain.... Kalau dia org gaduh2, tak sampai 1 atau 2 jam dia org ni boleh main sama semula...***

=> Kalau bukan kanak2 (Remaja @ Dewasa)... alasan mereka bergaduh macam2... kadang2 sbb kecil pun boleh di perbesarkan... Tak nak bertegur, dan ada segelintirnya tak bertegur sampai ke mati...

=> Cara percakapan pula berlainan... Bila kanak2 gaduh, kita yg dewasa ni kadang2 boleh senyum dan ketawa pila dengar meraka bercakap, bahasa2 kasar pun x da (sbb mereka x di dedahkan dgn bhs yg boleh merosakkan pemikiran mereka)

=> Org dewasa pula (bukan semua, segelintir aje), bila bergaduh semua kata2 kasar keluar dr mulut. (Elakkan budak2 dr mendengar kata2 kasar... mereka mungkin akan terpengaruh... dan mengunakan kata2 tersebut semula)

***Jadi sempena bulan mulia ni... Jgn la gaduh2... hubungan kekeluargaan tu eratkan la semula... Tak baik gaduh2 ni... Tuhan marah***

Previous
Next Post »

[PENAFIAN] : www.mreena.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
ConversionConversion EmoticonEmoticon