Ayam Masak Kicap Sos

/\

/\
SEBELUM
DAN
 SELEPAS
\/

\/

Alhamdulillah... kenyang... tinggal tulang jer...
Untuk makluman korang...
Bukan aku yg masak... hehehehe...
Mak yg masak... love u mak...
Masa keja.. mood memasak memang kelaut...
Aku selalu masak... waktu tak keja dan cuti jer...
Kalau mood rajin datang, baru masak sebelum turun kerja...
Kalau takut tak sempat masak waktu pagi... masak lauk waktu malam...
Bila dah sejuk lauk tu... masuk peti ais...
Pagi hari panaskan semula dan masak nasi jer.. hehehe

Lauk ni memang dah selalu aku buat...
Cara nak buat pun mudah jer...

Ayam di gaul dengan halia... ketepikan...
Kalau nak goreng silakan... tapi jgn lama sangat...
takut ayam kering dan keras...

Cara nak buat kuah ayam :
Cili kering, bawang merah dan bawang putih di tumbuk...
Panaskan minyak... masukkan bahan yg telah ditumbuh bersama rempah tumis...
Gaul bahan yg di tumis sehingga kekuningan sikit...
Lepas tu masukkan sos cili dan kicap... 
Kuah ayam ni akan nampak pekat, masukkan air...jgn cair sangat yer..
Biar sampai mendidih...
Rasakan... kalau tak cukup masin boleh tambah sedikit garam atau kicap...
Dan masukkan sedikit gula... 
Akhir sekali masukkan ayam...
Biar mendidih sebentar dan tutup api...

Previous
Next Post »

25 Komen

Write Komen
Rabu, Mei 30, 2012 1:50:00 PTG delete

haha..same la kite..kalau keje memg xdnye nak masak..huhu..tengs makkk! muah...

Reply
avatar
Rabu, Mei 30, 2012 1:50:00 PTG delete

Wah!! mesti sedap..tue yg tinggal tulang jer tue...hehehe

Reply
avatar
Rafflesia™
AUTHOR
Rabu, Mei 30, 2012 1:56:00 PTG delete

sedap2..!! aduhhh terasa teringin nak msak macam ni lak masz. sejak pindah rumah baru bulan3 lepas, syieda dah xrajin masak. sebab sewa ngn kawan. xbiase gune periuk belanga orang. nak kluarkan periuk blanga syieda, xmuat dapur lak. sob2... :(

Reply
avatar
iEdA
AUTHOR
Rabu, Mei 30, 2012 1:58:00 PTG delete

Wah...sodap neh..dh wat lapo dah.rindu mskn mak tp bl dh dok jauh ssh sket lah...huu

Reply
avatar
Yumida
AUTHOR
Rabu, Mei 30, 2012 2:18:00 PTG delete

nyum nyum..mmg sedap..pa gik ada isik manok ya..sayang.....

Reply
avatar
Rabu, Mei 30, 2012 2:29:00 PTG delete

wahhh sedap2..
cik eyla salu masak ayam kicap jer
x pernah letak sos.lepas nie ley la try hehe..

Reply
avatar
hudahassan ^^
AUTHOR
Rabu, Mei 30, 2012 2:43:00 PTG delete

hari nih huda masak ayam rendang ! hehee :)

Reply
avatar
ERYZA
AUTHOR
Rabu, Mei 30, 2012 2:50:00 PTG delete

Untung le ada mak masak... kita ni baru nak letak air panas dalam maggi...

Reply
avatar
Deru Ombak
AUTHOR
Rabu, Mei 30, 2012 3:17:00 PTG delete

Masz.. Anty takleh tengok lama2.. Nanti batal puasa.. Haha

Reply
avatar
Nor Nadiah
AUTHOR
Rabu, Mei 30, 2012 3:24:00 PTG delete

sedapnyer...nyummy2..:)

p/s :: mmg syg nk jual sbb nad treat dorg mcm anak nad..:(

Reply
avatar
are_lin@yu
AUTHOR
Rabu, Mei 30, 2012 4:00:00 PTG delete

nak sikit boleh..ayu lapar ni..hehe

Reply
avatar
Zie Madini
AUTHOR
Rabu, Mei 30, 2012 4:18:00 PTG delete

wahhhh...pey licin ehz. hehehe. man ya

Reply
avatar
fizafantagirO
AUTHOR
Rabu, Mei 30, 2012 4:26:00 PTG delete

wahhh licin tuh .. hihihi .. mrsti sedap sgt nih :p

Reply
avatar
Yana Libra
AUTHOR
Rabu, Mei 30, 2012 4:33:00 PTG delete

licin~~

tak pernah buat lg lauk ni..huhu~~

Reply
avatar
Rabu, Mei 30, 2012 4:53:00 PTG delete

seronok mak dekatkan..hihi takper mcm akaknie anak2 kalau kaki makan mmg rajinjer masak.huhu

Reply
avatar
Hanif Idrus
AUTHOR
Rabu, Mei 30, 2012 7:31:00 PTG delete

malas nak masak..tahu makan ajer...hehehe

Reply
avatar
Rabu, Mei 30, 2012 9:14:00 PTG delete

waduh2...lapaaar sudaa saya :)

Reply
avatar
ejulz
AUTHOR
Rabu, Mei 30, 2012 9:55:00 PTG delete

pekat tu yg nampak sedap tu.. hhehe

Reply
avatar
Si Matatajam
AUTHOR
Khamis, Mei 31, 2012 12:25:00 PG delete

Kalau masakan mak ni, mmg sedap bagi anaknya

Reply
avatar
Khamis, Mei 31, 2012 1:11:00 PG delete

lapornye...huhu...

psal tutor tu sama2..ok je nk buat entry pasal tu;)

Reply
avatar
::CIK LYNN::
AUTHOR
Khamis, Mei 31, 2012 8:15:00 PG delete

yg simple tu la yg sdap...=)

Reply
avatar
::CIK LYNN::
AUTHOR
Khamis, Mei 31, 2012 8:15:00 PG delete

yg simple tu la yg sdap...=)

Reply
avatar
lelamaisara
AUTHOR
Khamis, Mei 31, 2012 9:37:00 PG delete

wah licin...tinggal tulang je...heee

Reply
avatar

[PENAFIAN] : www.mreena.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
ConversionConversion EmoticonEmoticon