Jalan Tu Aku Yang Punya # Part 1



Sejak dapat lesen... aku  memang suka tengok sikap pemandu2...
Bermacam2 sikap pemandu kat Malaysia ni...
Kalau jumpa yg ikut peraturan tu... SELAMAT lah nyawa...
Kalau jumpa yg pemandu2 yg buat 'JALAN TU AKU YANG PUNYA'
Sakit jiwa raga... silap2 melayang nyawa...

Mula2 dpt lesen dulu... mak pak aku tak bagi aku bawa kereta sorang2...
Mesti ada teman... kira co-pilotlah... 
Dapat tolong tengok2kan kenderaan kiri kanan...
Boleh kata byk juga kecuaian yg aku pernah aku buat....
(kecuaian yg tak di sengajakan... huhuhu...)
Tp aku belajar dr kecuaian tu untuk lebih berhati2...

Salah satunya, aku pernah masuk satu bulatan tanpa berhenti dan tanpa pandang kiri kanan... Akibatnya... kereta yg aku bawa hampir kena langgar dan di sebabkan aku kereta tu terpaksa pusing bulatan sekali lagi... Huhuhu... memang nebes... bpk aku kat sebelah waktu tu dah bagi jelingan kat aku... Tunggu masa kena 'BOM' jer... sbb aku tahu tu silap aku... 

Enjin mati di lampu isyarat sewaktu nak naik bukit... Bahagian naik bukit ni aku selalu risau... dahlah masa tu ada kereta lain kat belakang kereta yg aku bawa... enjin pula mati, nasib baik tak kena hon... dan satu lagi yg aku risau aku takut kereta undur kebelakang semula...

Muka aku waktu tu, aku control ayu hehehe (mak pak adik dan kakak aku ada sama dlm kereta waktu tu)... Tiba2 terkejut bila kereta dipotong kereta lain (kereta yg aku bawa tu kat lorong tengah)... nampak jer tak nebes tp kereta yg aku bawa rupa2nya dah kekiri... nasib baik lorong kiri tak de kenderaan lain... kalau tak percuma jer kena langgar...

Terlupa pandang cermin sisi kiri... Waktu tu aku kat lorong kanan... bila tengok cermin pandang belakang tu... nampaklah satu kereta bawa laju... so kiranya nya beri laluanlah... aku bagilah signal kiri... kemudian bila masuk ke lorong kiri... tiba2 kena HON... Terkejut betul aku waktu tu... nasib baik tak jadi apa2... Aku memang tak perasan ada kereta kat lorong kiri tu... Memang salah aku sbb tak pandang cermin sisi kiri...  Aku memang selalu cuai bila nak pandang cermin sisi kiri... Kalau cermin pandang belakang dan sisi kanan tu memang aku celalu tengok... Sejak dari tu... aku cuba biasakan diri tengok ketiga2 cermin ni... lebih2 lagi cermin sisi kiri...

***MALANG TAK BERBAU***

Lepas tamat lesen P... baru aku di benarkan bawa kereta sorang2... dan dari kesilapan2 nilah aku belajar untuk lebih berhati2... Dan Alhamdulillah... sampai sekarang aku tak pernah terlibat dgn apa2 kemalangan yg melibatkan kenderaan lain walaupun hampir2 tu ada... dan semoga kita semua lebih berhati2 di jalan raya...

p/s : 11/6 : renew lesen

Previous
Next Post »

11 Komen

Write Komen
Nyue
AUTHOR
Selasa, Mei 22, 2012 12:19:00 PTG delete

huhuu....wahhh..tahniah..
hope kita berjaya jadi pemandu yg berhemah :)

Reply
avatar
Eein Azryn
AUTHOR
Selasa, Mei 22, 2012 12:25:00 PTG delete

Kmk penah langgar umah mek dikpun. K keta kakak gik ya. Haha. Silap tem reverse x nangga cermin kanan.

Reply
avatar
keli menari
AUTHOR
Selasa, Mei 22, 2012 12:35:00 PTG delete

huu.kereta pon selamat lagi.Motor ? Memang bahaya nyawa2.

Pengalaman bawa motor memang ada saja kereta yang tak berhemah.geram.
Macam amek lesen sesaje2 je.

Alhamdulillah sampai sekarang masih dilindingiNya.

Reply
avatar
Selasa, Mei 22, 2012 12:55:00 PTG delete

ye, jadilah pemandu yg berhemah...jgn mcm kucing tu..hon smbil marah2...haha

Reply
avatar
Cik Nur
AUTHOR
Selasa, Mei 22, 2012 12:58:00 PTG delete

perbaiki kesilapan diri sendiri yang penting.
memnag kita kena sentiasa beringatkan..
mcm nur dulu, paling takut nak berselilih dengan lori , bas atau kenderaan yg besar2 dari kereta, terasa diri ni kecik jeee..hihihi..

lesen nur renew 3 tahun akan datang..hihih

Reply
avatar
Selasa, Mei 22, 2012 1:10:00 PTG delete

dolok mula2 kak vi dpt lesen masa tahun 2001, kak v sik berani embak kereta sb sik terer makei 3 igek cermin kereta..hihihihi....stiap tahun renew lesen tapi sik juak maok drive kereta. sampei tahun 2010, terpaksa drive sb dh ada kereta kedirik. ya pun kak vi terkapak2. Alhamdulillah berkat jiwa koat juak maok embak kereta ke UM sb no choice laki kak vi out station, at last dpt juak n pandei akhirnya makei cermin 3 igek ya...hihihihi =0)

selamat memandu..pandu cermat jiwa selamat.

Reply
avatar
BERT
AUTHOR
Selasa, Mei 22, 2012 1:38:00 PTG delete

pandu cermat jiwa selamat.. kadang2 kalau terlampau berhati2 pon terkena jugak kan.. saya pun pernah jugak eksiden.. hampir2 pon dah bnyak kali.. semoga kita dilindungi.. :))

Reply
avatar
Gen2Merah
AUTHOR
Selasa, Mei 22, 2012 2:18:00 PTG delete

wakakaka.. baca2 kisah Masz ni, terkenang plak kisah sayya mula2 bawa kereta dulu.. Dulu saya mmg fobia dengan lampu isyarat berbukit... salu ja mati... ehehe.. tu yang saya sanggup pusing2 jauh2 asalkan tak jumpa bukit2 ni.. hehe

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
Selasa, Mei 22, 2012 3:46:00 PTG delete

hihiii.. kenangan semua tu kan.. mmg terkejut kalu tgh drive tiba2 bunyi hon..

Reply
avatar
Rabu, Mei 23, 2012 4:36:00 PG delete

dila baru nk ambik lesen nnti..ee.tkut nk bwk kete...huhu

Reply
avatar
Nazayiena
AUTHOR
Rabu, Mei 23, 2012 10:21:00 PG delete

Kak Nurul pun lamak dah dpt lesen baruk berani mbak keta....

Reply
avatar

[PENAFIAN] : www.mreena.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
ConversionConversion EmoticonEmoticon