Kasih Sayang # Cerita Dari Rumput


Pada suatu hari, seorang murid bertanya kepada gurunya.
Ketika itu, guru tersebut sedang mengajar tentang kasih sayang.

Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayang? Macam mana supaya kasih sayang itu berkekalan?

Cikgu : Kamu ikut apa yang saya suruh. Kamu pergi ke padang. Kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput di depan mu. Pilih yang paling cantik tanpa kamu menoleh ke belakang lagi walau sekali.

Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas. Tiada sehelai rumput di tangannya.

Cikgu : Kenapa tiada rumput yang dipilih?

Pelajar : Tadi masa saya berjalan, saya cari rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik, tapi cikgu kata petik yang paling cantik, maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang, saya tidak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya tadi rumput yang paling cantik, tapi cikgu cakap tidak boleh menoleh ke belakang semula. Jadi tiadalah rumput yang boleh di petik.

Cikgu : Itulah jawapannya. Maknanya apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita mencari yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di hadapan kita sebaik-baiknya. Jangan kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap berlaku dan tak akan berulang lagi. Ingatlah orang yang paling kita sayang itulah yang paling cantik dan paling baik. Walaupun banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput.

****************************************
Hujan panas turun berderai,
Guruh menyambar pohon jati,
Kasih sayang tak boleh bercerai,
Bagaikan rambut bersimpul mati.

(Maksud : Perasaan cinta dan kasih sayang yang sangat erat)

~Sumber : FB~

Previous
Next Post »

6 Komen

Write Komen
Yana Libra
AUTHOR
Sabtu, Mei 26, 2012 10:21:00 PG delete

nice~~

pernah terbaca jugak :)

Reply
avatar
Dylla Abas
AUTHOR
Sabtu, Mei 26, 2012 10:42:00 PG delete

suka kisah ni..pengajaran dia memang terbaekk la :)

Reply
avatar
cha'e
AUTHOR
Sabtu, Mei 26, 2012 11:35:00 PG delete

BETUL2. .plus kita kena hargai mereka2 yang ada dengan kita sekarang :)

Reply
avatar
Sabtu, Mei 26, 2012 12:00:00 PTG delete

betul tu kan..hargailah semua yang kite ade..kerana itulah yg terbaek ditentukan oleh Allah buat kite... :) epy saturday masz!

Reply
avatar
Syakir Rahman
AUTHOR
Ahad, Mei 27, 2012 2:57:00 PG delete

sgguh bijak..tpi jgn prktikkn kt bebudak...kemungkinan utk diorg fham sgt rendah..hahaha

Reply
avatar
Ahad, Jun 22, 2014 1:30:00 PG delete

menarik, saya mohon share di blog saya ya:)

Reply
avatar

[PENAFIAN] : www.mreena.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
ConversionConversion EmoticonEmoticon