Cara Membasuh Kerang


Kerang.... nyam2... sedap...
Aku suka makan bila dimasak campur dgn sos tiram...
Sedap sangat2...

Ok... berbalik kepada tajuk entry..
Cara2 nak basuh kerang...
Sila ambil kertas dan pen yer.... kawan2..
Mula2 bilaskan kerang dengan air..
Kemudian masukkan sabun pencuci....
Biar sampai berbuih yer....
Kalau nak lebih bersih... rendamkan dgn CLOROX...
Dan kalau nak kulit kerang tu putih....
Guna berus gigi... gosok satu persatu....
Lepas tu bilas dgn air sampai bersih....
Selesai....

Betul ke cara kat atas tu....
Caya ke tak???
Aku yakin semua tak cayakan...
Hehehe....
Aku gurau2 jer...
Tak yah ikut cara atas tu...
Buat sakit perut je lepas makan...

Biasanye kalau basuh kerang ni...
Aku akan guna batang kat daun pisang...
Cara ni mak aku ajarkan...
Kat daun pisang tu kan ada batang pisang...
Potong sikit... 
Waktu basuh tu...
Bunyi kat dapur...
Macam pergi perperang jer...
Sampai lunyai batang pisang tu dikerjakan...
Kena bilas byk kali dgn air yer... 
Sbb nak buang pasir yg sedia ada...
Buatlah sehingga yakin kerang tu bersih dan tak perpasir lagi...

Buang daun... ambil batang aja...

Previous
Next Post »

22 Komen

Write Komen
Jumaat, Jun 08, 2012 12:23:00 PTG delete

nak cari daun pisang lak maslhnya..huhu

Reply
avatar
Masz Sidek
AUTHOR
Jumaat, Jun 08, 2012 12:34:00 PTG delete

@nuyui a.k.a miss YUI tu yg susahnya tp kalau ada tanam pokok pisang kat belakang rumah sebatang pun, ok...

Reply
avatar
UniMeOw
AUTHOR
Jumaat, Jun 08, 2012 12:39:00 PTG delete

kalo uni,,golek2 dalam plastik..smp bersih..

haha mmg mcm bperang r kat dapor 2..kucg2 smua takot...:p

Reply
avatar
Yumida
AUTHOR
Jumaat, Jun 08, 2012 1:04:00 PTG delete

ooo..camya cara ktk..kmk simple jak..kirah2 ngan aek byk kali...

Reply
avatar
Deq's Qienz
AUTHOR
Jumaat, Jun 08, 2012 1:18:00 PTG delete

mak oiii..basuh guna clorox trus masuk batu 2 la jawabnya..hehee..mas saya mmg penggemar kerang sekilo pon bley diabiskan sy sorag tau..cik Qhayra pon suka, tp kulit dia alergik skali gan sy kena pntang la jwabnya..hehee

Reply
avatar
Jumaat, Jun 08, 2012 1:37:00 PTG delete

x kira..nk cuci ngan klorok jgk,biar nmpk putih...pastu kalo sakit perut salahkn Masz..hahaha

selalu ai cuci mcm biasa ja tp byk2 kali..ssh la plak nk cr daun pisang skrg ni.huhu

Reply
avatar
Jumaat, Jun 08, 2012 1:38:00 PTG delete

errmmm, takde daun pisang, klu kt kg melambak la...

Reply
avatar
nita
AUTHOR
Jumaat, Jun 08, 2012 1:47:00 PTG delete

hehehe...mula2 baca cam dlm citer keluarga sicomel jer basuh ikan ngan sabun..merepek jerkan dah habis baca o..gitu ..
yelah sama cam mak saya ajar tapi nak cari batang daun pisang tu prob sikit :p

Reply
avatar
dyabunga
AUTHOR
Jumaat, Jun 08, 2012 2:28:00 PTG delete

baru tahu..selalu dya basuh guna breeza..haha..gurau je

Reply
avatar
Jumaat, Jun 08, 2012 2:28:00 PTG delete

mula-mula baca terkejut sy aiseh takkan basuh kerang camtu..ohh rupanya melawak ajerr


tula nk carik daun pisang berbatang tu yg payah..takat daun tu ada lagi jual kat pasar tani..pakai serai buleh jugak dok?

Reply
avatar
Jumaat, Jun 08, 2012 2:32:00 PTG delete

mak aii..cara yg mula-mula tu ganas tul..dh mcm hamid gurkha dlm sikit punyer gile je..siap gosok gigi ikan nih! hiks ;p

Reply
avatar
onlajer
AUTHOR
Jumaat, Jun 08, 2012 2:33:00 PTG delete

aku biasa rendam pastu gosok2 terus rebus cuma tak pernah pakai paint remover jer

Reply
avatar
BERT
AUTHOR
Jumaat, Jun 08, 2012 2:38:00 PTG delete

wah boleh jugak eh? saya selalu tgk mak saya dia rendam dulu kerang tu dengan hampas kelapa... dah lama terperap patu gosok kerang tu dengan hampas kelapa tu.. memang bersih..

Reply
avatar
Jumaat, Jun 08, 2012 2:45:00 PTG delete

haha...xcukup dgn clorox campur jugak dengan nila dan softlan...bg lebih nampak seri kannn....hihi

Reply
avatar
Tentang Kita
AUTHOR
Jumaat, Jun 08, 2012 3:20:00 PTG delete

kalau duk kg senang je nak dptkan pokok pisang...blkg umah kt kg bersepah2..duk kt bandar nie..alahai....

Reply
avatar
Gen2Merah
AUTHOR
Jumaat, Jun 08, 2012 3:23:00 PTG delete

wakakaka.. tak dapat bayangkan basuh kerang rendam guna clorox.. hehehehe.. pasti putih berseri tu.. haha

Reply
avatar
izan mama mia
AUTHOR
Jumaat, Jun 08, 2012 3:49:00 PTG delete

tak pernah cuba lagi nie...nnt nak cubalah....tq

Reply
avatar
Chic Na
AUTHOR
Jumaat, Jun 08, 2012 4:44:00 PTG delete

hahaha.. siap clorox tu.

err xleh mkn kerang, allergic. :)

Reply
avatar
Yana Libra
AUTHOR
Jumaat, Jun 08, 2012 4:47:00 PTG delete

ooo...camtu ye? kena sental2 la ngan batang pisang tu ?

Reply
avatar
umno_baru
AUTHOR
Isnin, September 03, 2012 7:41:00 PTG delete

cara tu hanya bersihkan bahagian luaran. Tahukah anda kerang juga ada tahi. Tahinya kat bahagian dalam bercampur dgn isi kerang. Sebab tu bila dlm air kerang akan buka cengkerang utk makan & keluarkan tahinya.
Pada saya elok kalau kerang direndam dgn sedikit garam supaya cengkerangnya terbuka & senang utk keluarkan isi kerang. Pastu basuh isi kerang dgn air yg banyak.
Jgn lupa ye...kerang juga ada TAHI.

Reply
avatar
umno_baru
AUTHOR
Isnin, September 03, 2012 7:43:00 PTG delete

kerang juga ada tahi la. Tahinya kat dlm cengkerang, bercampur dgn isi kerang. Rendam dlm air yg bercampur garam.

Reply
avatar

[PENAFIAN] : www.mreena.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
ConversionConversion EmoticonEmoticon