Kenapa Tak Nak Pasang Pelita???

Pelita kredit : FizGraphic

Mak kenapa raya kita tak pasang pelita??

Tu soalan kazen aku yg sekolah rendah kat mak dia...

Banyak sebab kenapa tak nak pasang pelita...
Meriah... memang meriah bila pelita di pasang sekeliling rumah...
Dan lebih meriah... bila sekampung yang pasang...
Tapi sayangnya... budak sekarang bukan macam budak dulu...
Kalau zaman dulu... tak de apa2 kes...
Dan pada zaman dulu... sekali tegur jer... budak dah tak buat lagi...

Tapi sekarang....
Nakalnya... Ya Allah...
(bukan semua budak2 yer... budah2 baik tetap ada)
Siap boleh bermain buat uji kaji lagi kat pelita tu...
Sekali tegur, tak jalan...
Dua kali tegur... pun masih buat...
Budak2... dalam fikiran diorang nak seronok jer...
Tak pk bahaya...
Macam2 boleh berlaku...
Daripada berlaku perkara yg tak elok...
Baik cegah awal2...
Pasang lampu raya atau lampu kelip2 jer...
Tak yah pasang pelita kat rumah...
Kalau nak pasang pelita jugak...
Pasang pelita moden yg guna lampu dan bukan minyak dan api...

p/s : raya beberapa tahun lepas... 
lorong perumahan usu aku buat pelita sepanjang lorong...
ada sekumpulan budak2.. main2 dgn pelita...
sekali minyak pelita tu terjatuh dan terkena kat baju dia...
apa lagi... kena sambar apilah...
sejak dr tu... dah tak pasang pelita lagi...
bahaya kan...
Previous
Next Post »

34 Komen

Write Komen
Tinta Lana
AUTHOR
Jumaat, Ogos 03, 2012 4:13:00 PTG delete

Salam.

Lana cuma merasa sekali je raya dengan lampu pelita ni..huuhu..

Budak skrg ligat semacam masz..terlbih bijak pun ada..nak buat kajian, tpi terlebih lak mengkajinya..tu yg jadi pelik2 skrg ni.

Reply
avatar
BERT
AUTHOR
Jumaat, Ogos 03, 2012 4:24:00 PTG delete

mmg bahaya kalo dibuat main.. bak kate pepatah.. api masa kecik kawan.. dah besar jd lawan.. tak ke naya beraya tapi kulit terbakar...

Reply
avatar
fizafantagirO
AUTHOR
Jumaat, Ogos 03, 2012 4:30:00 PTG delete

Rasa kemeriahan raya bila kampung disinari cahaya pelita kan :)

Reply
avatar
AyueJean
AUTHOR
Jumaat, Ogos 03, 2012 4:39:00 PTG delete

Duduk flat.... Susah nak pasang pelita....
Rugi kan....

Reply
avatar
Jumaat, Ogos 03, 2012 4:49:00 PTG delete

bahaya eyhh mun cmya..bek siboh pasang pelita..kelak ada kes gik..

Reply
avatar
Cik Aini
AUTHOR
Jumaat, Ogos 03, 2012 5:10:00 PTG delete

itu lah kan..bahaya jg pelita ni.
tp bl pasang pelita trs mpk meriah,trs rs raya dah dekat...dah dekat..horayyy..haha

Reply
avatar
Jumaat, Ogos 03, 2012 5:18:00 PTG delete

betul masz...kan tak pasal2 terbakar..

Reply
avatar
shedameor
AUTHOR
Jumaat, Ogos 03, 2012 5:33:00 PTG delete

betul2. budak2 sekarang dah tak dengar kata. geram kann. pk seronok je. bahaya tolak tepi. akai ada ? haha

Reply
avatar
rafflesia
AUTHOR
Jumaat, Ogos 03, 2012 6:30:00 PTG delete

uishhh bahaya la budak2 ni main api..

*betul tu masz, dulu pelita ni dah jadi lumrah seminggu nak raya dah pasang keliling rumah. main mercun pun takut2 lagi. tapi sekarang, pelita dah xboleh bagi, xreti duduk diam. :p hihiihi

Reply
avatar
Chic Na
AUTHOR
Jumaat, Ogos 03, 2012 8:48:00 PTG delete

mak pun tak bagi pasang pelita kat rumah. pasang lampu lip lap je. :)

Reply
avatar
Wanieys
AUTHOR
Jumaat, Ogos 03, 2012 9:04:00 PTG delete

pasang pelita terasa lebih lagi kemeriahan nak raya tu eheee...dulu ms sek rendah rajin jer pasang pelita keliling umah skang ni x dah hihi

Reply
avatar
Wanieys
AUTHOR
Jumaat, Ogos 03, 2012 9:04:00 PTG delete

pasang pelita terasa lebih lagi kemeriahan nak raya tu eheee...dulu ms sek rendah rajin jer pasang pelita keliling umah skang ni x dah hihi

Reply
avatar
Jumaat, Ogos 03, 2012 9:16:00 PTG delete

memang bahaya,, lagi2 yang mercun,,, tambah2 lagi bahayanya

Reply
avatar
Jumaat, Ogos 03, 2012 9:28:00 PTG delete

budak zaman skarang mmg mcm tu .. bahaya .. haha

Reply
avatar
Bui Junaidi
AUTHOR
Jumaat, Ogos 03, 2012 10:16:00 PTG delete

MUN ZAMAN KMK GIK KECIK DOLOK ADA PTANDINGAN BERTUNTONG..RMH KMK PERNAH DPT NO.3

NEKTOK NE PAT GIK,ABIS PELITA KITA KENAK KEBAS..HUHUHU

Reply
avatar
Cik RoSs
AUTHOR
Jumaat, Ogos 03, 2012 11:27:00 PTG delete

Raya zaman sekarang tak sama macam raya zaman dulu.

Zaman sekarang,pasang lampu je.Dulu2 pasang pelita.Bessttttttt...

Reply
avatar
Cik Nur
AUTHOR
Jumaat, Ogos 03, 2012 11:40:00 PTG delete

betul tu mas, bebudak skarang ni mmg xfikir keselamatan, yg diorg tahu seronok...

Reply
avatar
azievee
AUTHOR
Sabtu, Ogos 04, 2012 6:00:00 PG delete

Salam Kenal

Tekenang sewaktu zaman kanak2 setiap rumah pasang pelita disekeliling rumah sekarang dah x de lagi...cuma sebuah dua je yang pasang

Reply
avatar
Sabtu, Ogos 04, 2012 9:19:00 PG delete

kat umah pun x psg pelita jgk..biasa en suami la psg dkt2 nak raya...

skg berlgsgnya pertandingan pelita raya dun tepoh k trg...tiap2 tahun ada...

Reply
avatar
QasehSuci
AUTHOR
Sabtu, Ogos 04, 2012 11:45:00 PG delete

budak2 zaman sekarang masz...terlalu bijak. Jadi nak tegur pun kena cara bijak jugak.

Reply
avatar
Sabtu, Ogos 04, 2012 12:19:00 PTG delete

btul..bhaya plita..risau knak2 kna apa2 nnti..huhu..psang lmpu klip2 lg meriah nmpk warna warni..hihi

Reply
avatar
Ena's Palace
AUTHOR
Sabtu, Ogos 04, 2012 1:54:00 PTG delete

betul tu masz...pelita ni kalu dipasang membangkitkan suasana nak raya...tapi kalu ia dijadikan alat permainan mmg mengundang bahaya jwbnye...

Reply
avatar
Mieya Atiera
AUTHOR
Sabtu, Ogos 04, 2012 5:01:00 PTG delete

Betul tu. bahaya sangat-sangat. Thats why kita kena sentiasa beringat sebelum kena.

Reply
avatar
Sabtu, Ogos 04, 2012 11:01:00 PTG delete

kat kag masha skrg dah pakai pelita mentol....hihi

Reply
avatar
Ahad, Ogos 05, 2012 9:01:00 PG delete

bila budak2 ya salah gunakan pelita ya, macam jadik oo.. nang bahaya. Huhu. Nasib baik umah kmk sik da biak2 gik.. hihi.

Reply
avatar
izan mama mia
AUTHOR
Ahad, Ogos 05, 2012 11:56:00 PG delete

mmg bahaya...zaman mama dulu ok jer...tapi sekarang...baik tak payah pasang pelita..kan..

Reply
avatar
profmie
AUTHOR
Ahad, Ogos 05, 2012 11:04:00 PTG delete

kalu kt umh batu skngni terutama kt bndr besenya psg lampu kelip2x je..kt kg je bru pkai lampu pelita..
lgpun budk2x skngni jakun yg amat bile nmpk lmpu pelita kt bndr..nti mula ar main dgn lmpu pelita tu

Reply
avatar
Hanif Idrus
AUTHOR
Ahad, Ogos 05, 2012 11:17:00 PTG delete

Bahaya gak.....bdk2 sekarang hyper aktif.

Reply
avatar
Woofer Storm
AUTHOR
Isnin, Ogos 06, 2012 12:36:00 PG delete

budak skg ni dgil bukan main..cubit sekali baru tau.haha

slm ramdhan^^

Reply
avatar
Deqla manjew
AUTHOR
Isnin, Ogos 06, 2012 10:36:00 PG delete

kat KL pun ramai jek pasang pelita.. deqla tak terkecuali..entah la, dah trend barangkali.. lagipun nmpk suasana lebih meriah lagi2 berkumpul bersama family.. :)

Reply
avatar
Nazayiena
AUTHOR
Isnin, Ogos 06, 2012 12:30:00 PTG delete

Susah juak nak pasang pelita mun ada mbiak yg sik tauk reti cam ya.

Reply
avatar
Isnin, Ogos 06, 2012 12:32:00 PTG delete

betul2 mmg budak skang terlebih aktif n terlebih nak tahu..pasang jer lampu kelip2 n pelita mcm lampu2.haha kan skang zaman canggih

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
Isnin, Ogos 06, 2012 1:17:00 PTG delete

dulu ms sy kecik2.. balik kg.. mmg dekat rumah opah penuh dgn pelita.. cantik :-)

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
Isnin, Ogos 06, 2012 1:17:00 PTG delete

dulu ms sy kecik2.. balik kg.. mmg dekat rumah opah penuh dgn pelita.. cantik :-)

Reply
avatar

[PENAFIAN] : www.mreena.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
ConversionConversion EmoticonEmoticon