Syawal 2012 # Bahagian KeTiga

Bahagain ketiga ni...
Aku nak cerita persiapan raya tahun ni...
Persiapan tahun ni rasa macam tak cukup masa pulak...
Kemas ruang tamu... Dapur pun berselerah...
Nak kemas dapur... halaman rumah pun sama gak...
Sampai tak tahu mana satu nak di kemas dulu...
Sampai malam raya... kemas tak habis2...
Lepas tu... sambung balik kemas lepas subuh pagi raya...

Ni ruang tamu yg baru siap... 
Tengok bawah meja tu... pusak yg melepak...
Sekeliling dinding... semua kosong.. tak sempat nak letak gambar...

Seperti tahun2 lepas...
Kek2 di buat sendiri oleh aku...
Kalau di ikutkan aku nak buat 5 jenis kek...
Tapi satu kek tak sempat di buat...
Biskut conflakes pun aku tak sempat buat...

Korang tengok gambar kat bawah ni...
Ada 5 jenis kek kan... sebenarnya ada 4 jenis kek jer...

Yang warna-warni tu... kek Masam Manis...
Yang hijau tu... kek kegemaran... Kek Lapis Evergreen...
Yang Hijau + Putih tu... Lebihan adunan Lapis Evergreen... di lapis dgn roti Cheese...

Ni Kek Kegemaran mak aku...
Resepi ni dari arwah nenek aku... Kek Kukus...
Bila tengok serupa macam Kek Hati Parik...
tapi Kek Hati Parik, kena kukus 8 Jam...
Kek Kukus ni cukup lah 3-4 jam jer...

Kek ni pun sedap... Adik aku tukang habiskan...
Kek Lapis Horlick...

Ni kali pertama aku buat tart nenas....
Alhamdulillah... Menjadi...
Terima kasih Cik Senah & anaknya Basirah...
Yg sudi beri tunjuk ajar dan beri resepi...
Tahun depan nak buat lagi...
nak letak jem nenas banyak2... hehehe

Ni popia gunting....
Nampak tak kemalasan aku kat sini...
Aku malas nak potong popia saiz kecil kemudian golong...
Popia ni aku potong dua je... lepas tu golong memanjang...
Biar sebentar kemudian gunting melintang... 
;p
Selebihnya... buah2an...

Pusak => kucing
Previous
Next Post »

17 Komen

Write Komen
Cik Nur
AUTHOR
Selasa, Ogos 28, 2012 2:02:00 PTG delete

sedapnya kak lapis..
pandai mas buat.. ajarkan..hihih

Reply
avatar
Selasa, Ogos 28, 2012 2:03:00 PTG delete

brapa ekor pusak di bah meja ya??
2 ekor nak?? Hihi..
popia gunting ya, batang buruk kah ow?

Reply
avatar
are_lin@yu
AUTHOR
Selasa, Ogos 28, 2012 2:09:00 PTG delete

paling suka kek lapis..thn ni tak dapt yg sdap lg..huu

Reply
avatar
lelamaisara
AUTHOR
Selasa, Ogos 28, 2012 2:38:00 PTG delete

fuhhh kuih tu nampak menyelerakan la...:)

Reply
avatar
sarah
AUTHOR
Selasa, Ogos 28, 2012 2:46:00 PTG delete

pandai masz buat kek..saya buat kek kukus tak menjadi pun..

Reply
avatar
izan mama mia
AUTHOR
Selasa, Ogos 28, 2012 3:30:00 PTG delete

sedapnya..terliur lak..biskut raya mama dah habis..huhu

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
Selasa, Ogos 28, 2012 3:47:00 PTG delete

bykla jgk kuih yer..huhuhu

Reply
avatar
Selasa, Ogos 28, 2012 4:22:00 PTG delete

banyak juak la yang ktk polah.. mek polah dua biskut jakk. Haha. P, mek lom polah entry yaa.. :P

Reply
avatar
Si Matatajam
AUTHOR
Rabu, Ogos 29, 2012 1:50:00 PG delete

Banyaknya kek lapis..nak skit bleh...

Reply
avatar
Rabu, Ogos 29, 2012 8:41:00 PG delete

sedapnya kek lapis..resepiiiiiiii..nak2...

Reply
avatar
izz iizza
AUTHOR
Rabu, Ogos 29, 2012 9:47:00 PG delete

nampak kemas dn selesa dah..:)

banyak kuih raya nih..

Reply
avatar
Wanieys
AUTHOR
Rabu, Ogos 29, 2012 12:15:00 PTG delete

wah mas rajinyer...semua buat sendiri yer :)

Reply
avatar
Deqla manjew
AUTHOR
Rabu, Ogos 29, 2012 3:05:00 PTG delete

pestime wat tart nenas? wahh.. nmpk sedap!

Reply
avatar
Misz Mieza
AUTHOR
Rabu, Ogos 29, 2012 4:57:00 PTG delete

Banyaknya kek.. Om nom nom, dapnye.. hikhik! =)

Reply
avatar

[PENAFIAN] : www.mreena.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
ConversionConversion EmoticonEmoticon