Cara Menjaga Kesihatan Mata

Cara Menjaga Kesihatan Mata


Cara Menjaga Kesihatan Mata



  • Jaga jarak pandang
Jaga jarak pandang ketika sedang berada dilayar komputer mahu pun TV. Jarak pandang yang ideal sekitar 50-100cm. Seperti juga halnya ketika sedang membaca buku. Jarak yang ideal ketika membaca buku sekitar 30cm. Hal ini dimaksudkan agar dapat terhindar dari miopi atau rabun dekat.

  • Hindari kebiasaan menyapu mata
Jangan sering menyapu mata ketika mata terasa gatal. Ketika tangan Anda kotor sehabis memegang suatu benda dapat berjangkit organ mata yang dapat mengakibatkan sangat buruk untuk kesihatan mata.

  • Rehatkan mata 
Jangan paksakan mata untuk berlama-lama membaca buku atau berada di depan layar komputer. Jika Anda terlalu lama, mata akan sakit. Rehatkan mata selama beberapa minit.

  • Makan makanan yang mengandung vitamin A
Makan makanan yang mengandung vitamin A. Hal, ini dikarenakan lobak merah mengandung vitamin A dan beta karoten yang berfungsi untuk menjaga kesihatan mata Anda.

  • Pakai pelindung mata
Cobalah untuk memakai pelindung mata dalam berbagai kegiatan aktiviti seperti saat olahraga, dan sebagainya. Banyak kacamata yang dirancang khusus untuk olahraga untuk menghindari terjadinya cedera mata dan terhindar dari debu.

  • Periksa mata
Periksakan mata Anda secara rutin agar dapat terhindar dari penyakit yang menyerang mata sewaktu-waktu.

  • Berhenti merokok
Bagi orang perokok, usahakan agar menghentikan kebiasaan merokok mulai sekarang. Ini akan berpotensi mengalami sejumlah penyakit mata seperti katarak dan kerosakan saraf optik pada mata.
Previous
Next Post »

1 Komen:

Write Komen
Hajar Shikin
AUTHOR
Ahad, November 01, 2015 3:32:00 PTG delete

Nice sharing. Tapi lately selalu abaikan kesihatan mata, paksa mata ngadap pc lama-lama, huhu

Reply
avatar

[PENAFIAN] : www.mreena.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
ConversionConversion EmoticonEmoticon