MAKANAN UNTUK KESIHATAN MATA

MAKANAN UNTUK KESIHATAN MATA


MAKANAN UNTUK KESIHATAN MATA


Kita harus menjaga kesihatan organ mata tanpa mengabaikan organ tubuh lainnya. Ini adalah semua aktiviti ataupun pekerjaan akan menyebabkan terjadinya masalah pada organ penglihatan tersebut. Maka dari itulah, menjaga kesihatan mata menjadi keutamaan utama kita.


Berikut ini 7 makanan yang dapat menyihatkan mata anda :

  • Lobak Merah. 
Sayur/buah ini merupakan salah satu buah yang erat kaitannya dengan kesihatan mata. Ini adalah kerana lobak merah mengandungi beta karoten, vitamin A yang mencukupi nutrisi yang diperlukan oleh organ mata anda.

  • Bayam. 
Beberapa sayuran yang bewarna hijau khususnya bayam merupakan jenis makanan yang bagus untuk kesihatan mata. Ini adalah kerana sayuran yang bewarna hijau merupakan sumber lutein dan zeaxathin yang berfungsi mencegah degenarasi makula serta katarak pada mata.

  • Telur. 
Suka makan telur...???. Kuning telur ternyata memiliki kandungan lutein serta zeaxathin yang berfungsi untuk mencegah degenerasi makula atau penurunan daya lihat seseorang pada organ matanya.
Buah-buahan. Buah-buahan yang dimaksud iaitu yang merupakan sumber vitamin C seperti buah jeruk. Karena kandungan vitamin C pada buah tersebut dapat menghindarkan seseorang dari degenerasi makula dan bahkan katarak.

  • Aneka ikan laut. 
Ikan laut yang di maksud iaitu salmon serta sardin. Ini adalah kerana kedua ikan tersebut kaya akan kandungan asam lemak omega 3 yang sangat diperlukan untuk organ mata agar tetap sihat.

  • Brokoli. 
Kandungan vitamin C dalam brokoli memberikan nutrisi yang sangat diperlukan oleh organ penglihatan. Agar dapat berfungsi optimal untuk daya lihat seseorang yang lebih baik dan lebih jelas tentunya.

  • Ubi jalar. 
Inilah salah satu makanan yang merupakan sumber vitamin C serta beta karoten. Kedua kandungan zat dari ubi jalar tersebut sangat baik untuk kesihatan organ penglihatan anda.
Previous
Next Post »

3 Komen

Write Komen
Shark Kay
AUTHOR
Jumaat, Oktober 30, 2015 12:48:00 PTG delete

bnyak jugak yang aku x minat.
adeh..
ptt ler rabun.
nampk gaya kena makan ler pasni

Reply
avatar
Salina Johari
AUTHOR
Jumaat, Oktober 30, 2015 12:49:00 PTG delete

info menarik....sesuai dengan k.sal...

Reply
avatar
Khalid Kyle
AUTHOR
Jumaat, Oktober 30, 2015 10:04:00 PTG delete

Nice info, selalu gak mkn makanan di atas tp still mata rabun huhu

Jom Terjah : Trend Popular Berfesyen Dan Bergaya Jejaka Masa Kini! :)

Reply
avatar

[PENAFIAN] : www.mreena.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
ConversionConversion EmoticonEmoticon