Waktu Tidur Yang Dilarang Oleh Nabi Muhammad SAW

2 comments

Waktu Tidur Yang Dilarang Oleh Nabi Muhammad SAW

Waktu Tidur Yang Dilarang Oleh Nabi Muhammad SAW


Tidur selepas makan – Sesungguhnya jika kita tidur selepas makan, akan menyebabkan proses sistem pencernaan kita tidak berlancar dengan sempurna.

Tidur sepanjang hari – Sesungguhnya jika kita amalkan sering tidur sepanjang hari, ia boleh mengakibatkan kita mudah dan senang untuk diserang pelbagai penyakit. Diantara penyakit-penyakit tersebut ialah penyakit diabetes.

Tidur selepas waktu solat Subuh dan awal pagi – Nabi Muhammad SAW tidak tidur selepas menunaikan solat Subuh dan tidak tidur di awal pagi. Apakah sebabnya? Kerana Allah SAW memberkati umatnya yang bekerja, membanting tulang, mencari nafkah dan yang keluar pergi mencari rezeki yang halal untuk dirinya dan juga untuk ahli keluarganya. Waktu awal pagi merupakan waktu kita untuk mencari rezeki dan berusaha.
Sabda Nabi :
“Maksudnya berpagi-pagilah (subuh) dalam mencari rezeki,sesungguhnya berpagi-pagi itu adalah keberkatan dan kejayaan” (Riwayat oleh At Tabarani dalam Al Awsath)

Tidur pada waktu solat Asar – Sesetengah alim ulama ada menyatakan mengapa tidur waktu solat Asar merupakan salah satu waktu tidur yang dilarang oleh Nabi Muhammad SAW. Sebabnya ialah:
“Sesiapa yang tidur selepas asar sehingga terganggu keawarasannya,maka janganlah dia mencaci selain dari dirinya sendiri”

Tidur sebelum waktu solat Isyak – Sesungguhnya adalah lebih elok dan afdal sekiranya anda dapat menunaikan solat Isyak terlebih dahulu. Kerana terdapat sesetengah daripada kita suka untuk melewat-lewatkan waktu solat Isyak. Sehingga kadang-kadang kita terlupa sama ada kita sudah menunaikan solat Isyak atau belum. Mungkin ada juga langsung tidak menunaikan solat Isyak. Sekiranya anda mempunyai keyakinan dan boleh bangun untuk menunaikan solat Isyak, tidak mengapa sekiranya anda melewatkan solat Isyak tersebut. Tetapi sekiranya tidak yakin, lebih baik untuk anda tidak tidur sebelum waktu solat Isyak tersebut.


Mungkin dalam sedar atau tidak kita pun pernah melakukannya kan. Setiap segala larangan dan juga apa sahaja yang dilarang oleh Nabi Muhammad SAW sebenarnya terdapat hikmah, kebaikan dan kesannya yang tidak kita sedari.

Semoga dengan perkongsian ini dapat dijadikan panduan dan peringatan untuk diri penulis juga. Dan dalam masa yang dapat dikongsikan dan dimanfaatkan bersama-sama. Insyaallah.

Read More

Cara Menjaga Kebersihan Diri Ketika Haid

Leave a Comment

Cara Menjaga Kebersihan Diri Ketika Haid


Cara Menjaga Kebersihan Diri Ketika Haid

Cara Menjaga Kebersihan Diri Ketika Haid. Haid, datang bulan atau period, tidak kira apa gelarannya sekalipun, apa yang penting adalah cara anda menjaga kebersihan diri sebagai seorang wanita.

Tuala wanita yang sesuai perlu dipilih untuk memastikan anda rasa selesa sepanjang hari. Rasa selesa dan selamat dari ‘bocor’ penting agar anda terus berasa yakin untuk melaksanakan aktiviti atau rutin seharian.

Selain keutamaan diberikan kepada pemilihan tuala wanita, anda juga perlu praktikkan langkah-langkah kebersihan diri agar tidak ada bau yang kurang menyenangkan sewaktu anda datang bulan.

Cara Menjaga Kebersihan Diri Ketika Haid

Mandi 
  • Kerap mandi ketika datang bulan, sekurang-kurangnya dua kali sehari iaitu pagi dan petang. Cuaca yang panas di Malaysia akan membuatkan anda berpeluh, lebih-lebih lagi ketika haid, suhu badan akan lebih panas berbanding biasa. Selain untuk menyejukkan badan, mandi juga merupakan proses untuk anda membersihkan diri terutamanya di kawasan alat sulit.

Kerap Menukar Seluar Dalam 
  • Pastikan anda kerap menukar seluar dalam terutamanya setiap kali selepas mandi untuk membuatkan anda rasa lebih selesa dan bersih.

Kerap Menukar Tuala Wanita 
  • Jangan guna tuala wanita yang sama untuk tempoh yang lama. Tukar tuala wanita sekurang-kurangnya selepas 3 atau 4 jam anda memakainya. Ini untuk mengelakkan tuala wanita menjadi terlalu lembab dan pasti akan membuatkan anda rasa tidak selesa. Selain itu tuala wanita yang dipakai terlalu lama tanpa menukarnya pasti akan mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan.

Bersihkan Tuala Wanita Sebelum Membuang 
  • Menjadi tanggungjawab anda untuk memastikan tuala wanita yang telah anda gunakan dibersihkan dengan cara yang betul, sebelum dibungkus dan dibuang ke dalam tong sampah. Jangan sesekali membuang ke dalam lubang tandas kerana tuala wanita kerap menjadi punca utama tandas tersumbat. Basuh tuala wanita dengan air, letak sedikit ‘shower gel’ atau sabun untuk menghilangkan bau darah dan selepas membersihkannya, balut di dalam kertas sebelum membuangkannya ke dalam tong sampah.

Basuh Tangan 
  • Setiap kali sebelum dan selepas menggunakan tuala wanita, pastikan anda basuh tangan dengan sabun dan air yang bersih. Ini untuk memastikan kesihatan sentiasa terpelihara.

Jaga Kebersihan Bahagian Intim 
  • Pastikan anda menjaga kebersihan kawasan alat sulit atau bahagian intim. Pastikan setiap kali anda menukar tuala wanita, anda bilas bahagian intim dengan air yang bersih. Ini untuk mengelakkan berlakunya infeksi bakteria

Guna Deodran  
  • Ketika haid atau period, badan akan berasa lebih panas dari biasa akibat pengeluaran hormon estrogen. Estrogen akan mengeluarkan peluh dan minyak dari tubuh lebih banyak berbanding biasa. Ini akan membuatkan anda berasa tidak selesa. Jadi untuk mengelak bau badan yang kurang menyenangkan, pastikan anda memakai deodran setiap kali selepas mandi.

Read More

Cara Memakai Dan Memilih Bra Yang Betul

Leave a Comment

Cara Memakai Dan Memilih Bra Yang Betul


Cara Memakai Dan Memilih Bra Yang Betul

Membeli bra atau coli bukan semudah yang disangka. Ia bergantung pada bentuk badan dan saiz payudara. Kadangkala saiz bra yang sama belum tentu menjamin keselesaan bila seseorang memakainya.

Ramai wanita diluar sana menghadapi masalah untuk memilih dan membeli bra yang sesuai dan selesa untuk dipakai.

Memandangkan bra bukan sekadar baju dalam, sebaliknya ia juga membantu membaiki postur, membentuk badan dan membuat anda berasa yakin maka anda terlebih dahulu perlulah memilih saiz ukur lilit dan ‘cup’ yang sesuai dan berasa selesa apabila dipakai.

Untuk Payudara Bersaiz Kecil
  • Pilih bra jenis ‘push up’ kerana ia dapat membantu membuatkan payudara kelihatan lebih padat
  • Pilih bra yang jenis half cup dan bukannya full cup.

Untuk Payudara Pendulous (kebawah)
  • Pilih bra yang berdawai yang dapat menampung payudara dari bahagian bawah.
  • Selain itu pilih bra yang jenis ‘full cup’, bertali lebar dan mempunyai sokongan tambahan.

Untuk Payudara Yang Berposisi Jauh
  • Pilih bra yang memberi sokongan sisi yang dapat merapatkan posisi payudara.

Untuk Payudara Yang Berposisi Rapat
  • Pilih bra atau coli yang berdawai pada bahagian tengah untuk membantu menjarakkan kedudukan payudara.

Cara Memakai Bra Dengan Betul

1) Condongkan badan ke hadapan dan masukkan tangan melalui tali bahu.
2) Masukkan payudara ke dalam ‘cup’ bra dan selepas itu pasangkan cangkuk.
3) Pastikan payudara masuk sepenuhnya ke dalam ‘cup’. Perbetulkan kedudukan tali bahu supaya selesa.
4) Selepas itu luruskan badan dan angkat kedua-dua belah tangan. Bra yang bersaiz betul tidak akan terangkat naik.


Cara Memakai Dan Memilih Bra Yang Betul


Cara Yang Betul Menjaga Bra Atau Pakaian Dalam
  • Bila hendak mencuci pakaian dalam, jangan rendam terlalu lama untuk mengelakkan bra cepat rosak atau longgar. Rendamkan sekejap sahaja, kira-kira 10 minit menggunakan air sejuk.
  • Seeloknya elakkan mencuci bra atau pakaian dalam lain menggunakan mesin basuh. Cuci pakaian dalam menggunakan tangan supaya ia tidak mudah rosak.
  • Pilih sabun pencuci yang sesuai. Selain merosakkan bra, sabun pencuci yang tidak sesuai juga boleh menyebabkan kita mendapat alergi atau kegatalan.
  • Untuk mengelak bra dari cepat pudar, elak menjemurkan baju dalam di bawah cahaya matahari yang terik.
  • Jangan melipat bra kerana ‘cup’ akan cepat rosak.

Selain itu pastikan anda beli baju dalam yang berkualiti supaya dapat tahan lama. Pilih bra jenis kapas untuk membantu penyerapan peluh.
Read More

Tips Hilangkan Bau Dalam Peti Ais

Leave a Comment

Tips Hilangkan Bau Dalam Peti Ais


Tips Hilangkan Bau Dalam Peti Ais


Tips Hilangkan Bau Dalam Peti Ais. Peti ais atau peti sejuk digunakan untuk menyimpan pelbagai jenis bahan makanan dan minuman. Ini untuk memastikan makanan terus segar dan tidak cepat rosak, terutamya seperti ikan, daging, sayur-sayuran dan juga makanan yang telah siap dimasak.

Kadang kala selepas menyimpan pelbagai jenis bahan makanan, akan ada bau yang kurang menyenangkan bila kita membuka pintu peti ais. Bau akan menjadi lebih memualkan sekiranya suhu di dalam peti ais tidak berapa sejuk. Contohnya bila berlaku gangguan bekalan elektrik.


Jika hal ini terjadi, anda boleh cuba beberapa Tips Hilangkan Bau Dalam Peti Ais yang dikongsikan dibawah ini untuk mengembalikan bau segar setiap kali membuka pintu peti ais atau peti sejuk.

1) Guna Esen Vanilla – Esen Vanila bukan hanya digunakan untuk mewangikan kek, tetapi ia juga boleh digunakan untuk mewangikan peti ais di rumah anda. Caranya ambil sebesen air dan tambahkan beberapa titis esen vanilla ke dalamnya. Selepas itu ambil tuala yang bersih dan basahkan dengan menggunakan air campuran esen vanilla itu tadi kemudian lapkan ruang dalam peti ais anda.

2) Guna Roti – Jika ada baki sekeping dua roti, jangan buang. Roti boleh digunakan sebagai penyerap bau busuk dalam peti sejuk. Tinggalkan sahaja sekeping dua roti dalam peti sejuk sehingga roti tersebut menjadi kering selepas itu gantikan dengan roti yang baru. Roti akan membantu menyerap segala macam bau dari dalam peti sejuk di rumah anda.

3) Guna Kulit Nenas – Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa kulit nenas juga boleh digunakan untuk menyerap bau yang kurang enak dari dalam peti ais. Anda hanya perlu letakkan beberapa keping kulit nenas dan biarkan dalam peti ais selama beberapa hari. Bila kulit nenas dah kecut, anda bolehlah gantikan dengan kulit nenas yang baru.

4) Guna Arang – Mengikut petua tradisional, arang juga boleh digunakan untuk menyerap bau yang kurang menyenangkan dalam peti sejuk. Tetapi kalau anda nak hasil yang lebih berkesan, anda perlu letakkan arang bersama hirisan limau atau lemon. Barulah bau dalam peti sejuk akan berasa lebih segar dan wangi.

5) Guna Soda Bikarbonat – Lagi satu petua untuk menghilangkan bau busuk dari dalam peti ais adalah dengan membancuhkan beberapa sudu soda bikarbonat dengan air. Selepas itu basahkan tuala yang kering dengan air tersebut dan lapkan ke bahagian dalam peti sejuk.

Selain lima Tips Hilangkan Bau Dalam Peti Ais, anda juga boleh meletakkan daun pandan atau kulit limau untuk mewangikan ruang dalam peti ais di rumah anda.

Apa yang penting adalah pastikan dalam peti ais anda sentiasa bersih. Simpan bahan-bahan mentah dalam bekas tertutup dan jika ada air atau apa sahaja cecair yang tertumpah dalam peti ais, cepat-cepatlah bersihkannya. Anda juga perlu pastikan suhu peti ais sentiasa sejuk.

Read More

CARA BETUL MEMICIT JERAWAT

3 comments

CARA BETUL MEMICIT JERAWAT


CARA BETUL MEMICIT JERAWAT

CARA BETUL MEMICIT JERAWAT | Muka ditumbuhi jerawat..geramnya rasa. Jerawat yang muncul membuatkan kita berasa rimas dan menjadikan kita kurang berkeyakinan.

Adakala kita terpaksa memicit jerawat tersebut. Nah hasil perkongsikan Dr. Mehmet Oz bagaimana untuk memicit jerawat dengan betul.

Menurut Dr. Mehmet Oz, cara ini dapat mengurangkan terjadinya parut dan risiko jangkitan.

Malah katanya cara ini tidak menyakitkan kulit kerana kulit yang berjerawat sudah mati.
  • Ambil jarum yang sudah dicuci dengan spirit atau alkohol.

  • Cucuk jerawat itu pada bahagian yang putih sahaja (yang bernanah) supaya tidak terkena bahagian kulit yang masih sihat.

  • Tarik jarum itu keatas dan bawah supaya jerawat itu terkoyak.

  •  Keluarkan nanah dari jerawat.

  • Setelah selesai, tarik keluar jarum itu dan bersihkan nanah-nanah itu dengan dengan kapas serta jangan lupa bersihkan bekas jerawat itu dengan cecair anti-septik supaya bakteria tidak merebak.

Read More

Cara Hilangkan Karat Dari Periuk Dan Kuali

1 comment

Cara Hilangkan Karat Dari Periuk Dan Kuali


Cara Hilangkan Karat Dari Periuk Dan Kuali. Peralatan memasak seperti periuk dan kuali perlu penjagaan yang betul agar ia tidak mudah berkarat. Bila dah berkarat, pasti sudah tidak dapat digunakan lagi. Terpaksalah beli yang baru. Membazir sahaja kan, kalau kerap kali kena berganti periuk dan kuali yang baru.

Cara Hilangkan Karat Dari Periuk Dan Kuali


Cara Hilangkan Karat Dari Periuk Dan Kuali

1)Asam Jawa – Ambil sedikit asam jawa dan gosokkan pada permukaan periuk atau kuali yang mempunyai kesan karat. Teruskan menggosok sehingga hilang kesan karat tersebut. Kemudian bilas dengan air yang bersih. Ulangi proses ini sekiranya kesan karat tersebut sukar hilang.

2) Air dan Soda Bikarbonat – Campurkan sedikit air dan soda bikarbonat kemudian sapukan ke atas kesan karat pada kuali atau periuk. Biarkan hingga kering untuk beberapa jam. Selepas itu barulah cuci periuk atau kuali hingga bersih. Penggunaan air dan soda bikarbonat sangat sesuai untuk menghilangkan kesan hangus akibat penggunaan api yang terlalu besar.

3) Sos Tomato – Mungkin ramai yang tidak tahu tentang tips ini. Penggunaan sos tomato pun berkesan untuk menghilangkan kesan karat. Caranya anda perlu sapukan sedikit sos tomato di atas kesan karat dan biarkan selama beberapa jam. Selepas itu gosokkan sedikit dengan span dan cuci periuk tersebut seperti biasa.

4) Kulit Kentang – Selepas ini jangan buang sahaja kulit kentang yang telah anda kupas. Anda boleh gunakan kulit kentang tersebut untuk bersihkan periuk dan kuali anda. Apa yang perlu anda lakukan adalah, letakkan kesemua kulit kentang yang telah dikupas ke dalam periuk atau kuali yang ingin anda bersihkan. Kemudian isikan dengan air dan letakkan di atas api. Biarkan air mendidih. Kacau sedikit. Selepas itu tutup api dan bila dah sejuk, bersihkan periuk seperti biasa. Kesemua kesan kerak akan tanggal dengan sendirinya.

5) Garam dan Cuka – Satu lagi cara untuk menghilangkan kesan karat adalah dengan menggunakan campuran garam dan cuka. Anda hanya perlu sapukan pada kesan karat dan biarkan sehingga kering. Selepas itu barulah anda cuci periuk atau belanga tersebut seperti biasa.

Read More

Punca Rambut Berbau Walaupun Selepas Dibasuh

Leave a Comment

Punca Rambut Berbau Walaupun Selepas Dibasuh


Punca Rambut Berbau Walaupun Selepas Dibasuh

Masalah rambut berbau hapak atau kepam biarpun dibasuh setiap hari sering menghantui kaum wanita terutamanya individu yang berambut panjang dan bertudung.

Bila seseorang wanita berdepan masalah rambut berbau, dia akan sering kehilangan keyakinan diri dan berasa tidak selesa. Ini kerana ada segelintir yang mengalami masalah bau rambut hapak yang agak kuat menyebabkan orang lain yang berada di sekeliling turut dapat menghidu bau tersebut.

Apa sebenarnya yang menyebabkan rambut seseorang itu berbau kepam atau hapak biarpun kerap dicuci? Salah penggunaan syampu rambut atau keadaan persekitaran yang tidak bersih?

Punca Rambut Berbau Walaupun Selepas Dibasuh

  • Tidak Mengeringkan Rambut Dengan Sempurna 
Masalah rambut berbau kebiasaannya berlaku akibat rambut yang tidak dikeringkan dengan sempurna. Ini kerap terjadi bila anda mencuci rambut di waktu pagi sebelum ke kelas atau tempat kerja. Akibat kekurangan masa untuk keringkan, rambut dibiarkan lembab. Lebih memburukkan keadaan bila anda terus menyarung tudung di atas rambut yang masih lembab. Jika cara ini kerap diamalkan, masalah rambut berbau akan menjadi semakin buruk. Cara untuk mengatasi masalah ini adalah anda perlu memilih waktu yang sesuai untuk mencuci rambut. Iaitu bila anda mempunyai lebih masa terluang untuk mengeringkan rambut dengan sempurna.

  • Kulit Kepala Yang Kerap Berpeluh 
Individu yang kerap berpeluh lebih cenderung memiliki masalah rambut berbau kepam atau hapak. Ini berpunca dari peluh yang berkumpul di bahagian akar rambut. Untuk anda yang mempunyai masalah kuat berpeluh, anda disyorkan agar tidak menyimpan rambut yang terlalu panjang dan memilih jenis fabrik tudung yang boleh menyerap peluh.

  • Salah Teknik Penjagaan Rambut 
Satu lagi punca masalah rambut berbau adalah bila anda tidak mengamalkan cara penjagaan rambut yang betul. Ini termasuk, salah cara mencuci rambut, salah memilih syampu dan perapi. Setiap kali anda membasuh rambut, pastikan tidak ada sisa-sisa syampu dan perapi yang tertinggal di kulit kepala. Gunakan air yang bersih untuk membasuh rambut anda. Apa yang penting adalah pemilihan syampu dan perapi yang sesuai dengan jenis rambut anda.

Satu petua untuk menghilangkan masalah bau rambut hapak adalah dengan mengambil sebiji limau atau lemon, belah dua dan gosokkan di seluruh bahagian rambut anda. Biarkan untuk seketika, kira-kira satu jam, kemudian cuci dengan air yang bersih. Amalkan secara kerap sehingga rambut anda kembali berbau wangi.

SUMBER
Read More

Asia's First Kissing Lip Balm

1 comment

Asia's First Kissing Lip Balm


Asia's First Kissing Lip Balm


Wahhhh... CiUM lip balm yang di buat khas untuk pasangan suami isteri... yang belum kawin cepat-cepat kawin kalau nak rasa kehangatan Ciuman sebenar....

Realitinya Reen pun belum kawin... jadi tak salah rasanya Reen mencuba dan menggunakan lips balm ni kan... kalau nak tunggu kawin, tak tahulah bila boleh pakai lip balm dari CiUM ni...

Bagi yang dah kawin iaitu pasangan suami isteri.. lip balm ini ada dua perisa, isteri pakai satu perisa dan suami pakai satu lagi perisa dan nak tahu keistimewaannya, CiUM lah pasangan anda...

Jadi... bagi yang belum kawin macam Reen, jangan lah memandai-mandai cari pasangan nak cuba.. korang cubalah kat bibir sendiri kedua-dua lip balm tu...

Terdapat 4 gabungan hebat dari lip Balm CiUM :
a) CiUM Sambal/Ais
b) CiUM Meeko/S'berry
c) CiUM Jumbo/Ying
d) CiUM Zac/Kimmy

Asia's First Kissing Lip Balm


Berminat!!! dan nak tahu lebih lanjut tentang lip balm ni...
Boleh layari lawan web http://ciumkiss.com/
Read More

Petua Hilangkan Masalah Tumit Merekah

2 comments

Petua Hilangkan Masalah Tumit Merekah


Petua Hilangkan Masalah Tumit Merekah

Petua Hilangkan Masalah Tumit Merekah. Masalah biasa yang dialami oleh wanita di Malaysia. Tumit kaki merekah atau pecah-pecah. Mungkin ada rawatan moden untuk masalah ini namun apa kata cuba rawatan tradisional tanpa bahan kimia.


Kepada wanita-wanita yang menghadapi masalah ini jom skodeng petua yang dikongsikan dibawah.
  • Paling mudah ditemui, guna sahaja daun pisang. Daun ini bersifat sejuk semulajadi. caranya dengan meramas beberapa helai daun pisang yang kering dan gosok pada tumit kaki.
  • Gosok buah belimbing buluh pada tumit setiap kali sebelum mandi. Biarkan seketika dan gosok dengan kain untuk hilangkan kulit kasar.
  • Gunalah nasi dengan cara melenyekkan beberapa butir nasi dan tempek pada bahagian yang merekah.
  • Boleh juga gunakan bawang merah. Mudah sahaja caranya, perah jus dari bawang merah dan sapukan pada tumit kaki yang pecah.
  • Masukkan beberapa keping asam gelugur dan beberapa sudu cuka ke dalam baldi kecil berisi air sejuk. Rendamkan kaki anda beberapa minit setiap hari.
  • Guna lemak ayam pun boleh. Panaskan lemak ayam sehingga menjadi minyak, kemudian sapukan.

Inilah antara petua yang boleh anda amalkan. Lakukan secara bersungguh-sunguh, insyaallah pasti berjaya.
Read More

Drama Akasia | Sinopsis Akulah Balqis

Leave a Comment

Drama Akasia | Akulah Balqis


Drama Akasia | Sinopsis Akulah Balqis


Drama terbaru karya Erma Fatima, Akulah Balqis bakal muncul mengisi slot Akasia TV3. Mengandingkan pelakon-pelakon hebat iaitu adik Puteri Balqis, Aeril Zafrel dan Nabila Huda. Turut dibintangi oleh Nazim Othman dan Nadia Brian selaku watak utama. Sebuah drama terbitan Rumah Karya Citra Sdn Bhd, dibawah arahan Pali Yahya. Drama ini dilihat seperti pembikinan semula telefilem Balqis yang pernah disiarkan dalam slot Festival TV3. Ianya juga merupakan drama yang pertama meletakkan pelakon kanak-kanak sebagai watak utama menghiasi slot Akasia. Ikuti perjalanan hidup Balqis mulai 18 November ini, pada setiap hari Isnin hingga Khamis jam 7.02 malam di TV3.


JUDUL : AKULAH BALQIS

EPISOD : 24 episod
TARIKH / MASA : 18 November 2015 (Isnin-Khamis, 7.02 petang)
SIARAN : Slot Akasia TV3
SKRIP : Erma Fatima
PENGARAH : Pali Yahya
TERBITAN : Rumah Karya Citra Sdn Bhd
PELAKON : Puteri Balqis Azizi, Aeril Zafrel, Nabila Huda, Nazim Othman, Nadia Brian, Puteri 
Aishah, Nabilah Dally, Fazlina Ahmad Daud, Amai Kamarudin, Anne Abdullah, Mohd Benladin, Balkisyh Semundur Khan, Zulkifli Ismail, Aziza Kazan


WATAK PELAKON
  • Puteri Balqis sebagai Balqis (BIODATA PUTERI BALQIS)
  • Aeril Zafrel sebagai Yamin
  • Nabila Huda sebagai Seri
  • Nazim Othman sebagai Adi
  • Nadia Brian sebagai Milda
  • Puteri Aishah sebagai Jenny
  • Amai Kamarudin sebagai Zali
  • Nabilah Dally sebagai Cikgu Nur
  • Fazlina Ahmad Daud sebagai Tok Ma
  • Balkisyh Semundur Khan sebagai Jun


SINOPSIS AKULAH BALQIS
Mengisahkan tentang kanak-kanak bernama Balqis (Puteri Balqis), yang meneruskan kehidupan tanpa bimbingan kedua orang tua yang lalai dengan tanggungjawab untuk membesarkannya. Gadis seusianya mungkin sedang bermain-main dengan riang tanpa perlu risau memikirkan bagaimana mereka perlu merancang perjalanan untuk meneruskan hidup.

Berlainan dengan Balqis, dia perlu mengorbankan zaman kanak-kanaknya untuk mencorak kehidupannya sendiri, terumbang ambing tanpa bimbingan ibu bapa. Kedua ibu bapanya, Yamin (Aeril Zafrel) dan Seri (Nabila Huda) sibuk mencari pekerjaan setelah syarikat tempat bekerja Yamin jatuh muflis. Seri juga mula bekerja untuk membantu Yamin dan mengabaikan Balqis. Balqis terpaksa berhenti sekolah kerana tiada siapa yang boleh menghantarnya ke sekolah.

Kerana tertekan dengan desakan hidup, Yamin mula terlibat dengan dadah setelah mereka tinggal di rumah kawan baiknya, Zali (Kamal Kamarudin), seorang pemuzik di kelab malam. Kerana ketagihan dadah, wang yang diperolehi Yamin dengan bekerja sambilan sering tidak mencukupi. Ketagihan Yamin akhirnya turut mempengaruhi Seri yang kemudiannya menyebabkan mereka dimasukkan ke dalam Pusat Pemulihan Dadah menyebabkan Balkis hilang tempat bergantung. Zali pula tidak sanggup untuk menjaga Balqis dan mahu menghantar Balqis ke rumah kebajikan masyarakat. Balqis melarikan diri dan hidupnya semakin melarat apabila terpaksa merempat di jalanan.

Muncul pula Milda (Nadia Brian), seorang model terkenal yang seringkali bermimpi mengenai Balqis tanpa dia sendiri mengenali anak kecil itu. Suatu hari, mimpi Milda menjadi nyata apabila dia telah melanggar Balqis sama seperti di dalam mimpinya. Kerana itu juga, Balqis dibawa pulang oleh Adi (Nazim Othman), suami kepada Milda yang kasihan dengan nasib Balqis.

Pada awalnya, Milda tidak menyenangi kehadiran Balqis dalam keluarga mereka. Berbeza dengan Adi yang menjaga Balqis seperti anaknya sendiri. Adi merasa senang dengan kehadiran Balqis dan mereka menjadi semakin akrab. Adi memang menginginkan zuriat sendiri tetapi tidak bagi Milda. Setiap kali Milda dan Adi bertengkar, pasti Balqis akan mencari jalan supaya Adi dan Milda berbaik. Kerana itu juga, hati Milda semakin lembut dengan kebaikan Balqis dan mula menerima Balqis.

Tiba-tiba, satu hari Yamin dan Seri muncul di depan pintu rumah Adi. Milda dan Adi tidak sanggup menyerahkan semula Balqis kepada ibu bapa kandungnya itu. Adi dan Milda takut kehilangan Balqis dan membuat keputusan untuk melarikan Balqis dari ditemui oleh ibu bapa kandungnya.

Bagaimanakah kesudahan hidup Balqis? Berjayakah Yamin dan Seri menemui Balqis dan menebus kesalahan kerana membiarkan satu-satunya zuriat mereka hidup merana?
Read More

Senarai 30 Lagu Separuh Akhir Muzik Muzik 2015

1 comment

Senarai 30 Lagu Separuh Akhir Muzik Muzik 2015


Senarai 30 Lagu Separuh Akhir Muzik Muzik 2015


Senarai 30 Lagu Separuh Akhir Muzik Muzik 2015. Separuh Akhir Muzik Muzik 2015 yang akan berlangsung bermula 22 November ini akan menampilkan 30 buah lagu yang bakal bersaing untuk ke peringkat akhir.

Dibahagikan kepada tiga pusingan, yang akan disiarkan secara langsung pada setiap Ahad (22 November, 29 November dan 6 Disember). Lagu yang terpilih akan layak bertanding di Anugerah Juara Lagu 2015 (AJL 2015).

Dibawah ini dikongsikan senarai lagu-lagu yang terpilih untuk bertanding di peringkat separuh akhir muzik-muzik 2015

Senarai 30 Lagu Separuh Akhir Muzik Muzik 2015

1. Kaka Azraff – Bukan Hal Aku (feat. Sleeq)
2. Ayda Jebat – Siapa Diriku
3. Lah Ahmad – Kau Tercipta
4. Stacy – Not for sale
5. Firman – Di Pintumu
6. Black – Mana Mungkin
7. Forteen – Linangan Terakhir
8. Ronnie Hussein – DiKoyak Waktu
9. Aziz Harun – Senyum
10. Amir Jahari – Selalu Ada
11. Nanasheme – Hantu Atau Buaya
12. Faizal Tahir – Assalamualaikum
13. Tasha Manshahar – Terima Kasih
14. Noh Salleh – Angin Kencang
15. Mawi, Hazama – Al Nuraa Yang 5 Yang 6 feat Daly Filsuf
16. Hafiz dan Adira – Untuk Cinta
17. Yuna – Lautan
18. Dayang Nurfaizah – Takkan Pernah Menyerah
19. Aizat – Langit Tetap Biru
20. Akim & The Majistret – Potret
21. Alyah – Syurga
22. Azmil – Nyawaku
23. Bunkface – Malam Ini Kita Punya
24. Caliph Buskers – Hanya Namamu
25. Drama Band – Biarkanlah
26. Elizabeth Tan – Knock Knock
27. Hazama – Sampai Mati
28. Qanda – Cinta Yang Sempurna
29. Sakura Band – Melepaskanmu
30. Sofazr, Asfan, RJ – Peristiwa

Daripada 30 lagu yang tersenarai ini, anda rasa lagu mana yang akan layak ke peringkat akhir Anugerah Juara Lagu 2015?

Jangan lupa saksikan Separuh Akhir Muzik Muzik 2015 bermula Ahad ini, selama tiga minggu berturut-turut secara langsung di TV3.
Read More

PETUA RAWAT KULIT TERBAKAR, MELECUR KENA AIR DAN MINYAK PANAS

Leave a Comment

PETUA RAWAT KULIT TERBAKAR, MELECUR KENA AIR DAN MINYAK PANAS


PETUA RAWAT KULIT TERBAKAR, MELECUR KENA AIR DAN MINYAK PANAS


Cubalah rawat kulit melecur tersebut dengan mana-mana ikhtiar petua di bawah:

1. Daun lidah buaya / aloevera dan buah manjakani :
Sapukan bahagian kulit yang berkenaan dengan sedikit lendir daun lidah buaya / aloevera dan buah manjakani yang telah ditumbuk lumat.

2. Kapur sirih :
Oleskan kapur sirih pada bahagian yang melecur. Biarkan hingga kering. Setelah kering oleskan lagi. Anda akan terasa selesa tanpa meninggalkan parut.

3. Kopi :
Tepek kopi serta merta pada bahagian yang berkenaan. Anda akan rasa pedih seketika. Selepas anggaran 10 minit tanggalkan. Anda akan dapati kulit tidak melecur atau melepuh.

4. Getah pelepah pisang :
Sapukan getah pelepah pisang pada bahagian yang berkenaan dengan sekata. Elakkan terkena air supaya kulit tidak melepuh.

5. Sebiji telur :
Pecahkan sebiji telur dan kacau. Sapukan telur pada bahagian yang berkenaan menggunakan kapas. Apabila kering sapukan lagi.

6. Sabun mandi :
Gosok perlahan-lahan bahagian berkenaan dengan cecair sabun mandi. Lakukan hingga rasa sakit hilang.

7. Ubat gigi, kicap atau marjerin :
Sapukan ubat gigi, kicap atau marjerin pada bahagian berkenaan. Biarkan hingga kering. Elakkan dari terkena air anggaran selama setengah jam. Kulit akan berasa sedikit gatal dan mengelupas tetapi tidak mengelembung dan berair.

Jika melecur serius perlu rawatan di hospital.
Selamat mencuba.
Read More

Petua Untuk Melegakan Angin Dalam Badan

1 comment

Petua Untuk Melegakan Angin Dalam Badan


Petua Untuk Melegakan Angin Dalam Badan


Pilihan 1: Campurkan air perahan bawang merah setengah cawan dengan halba rebus setengah cawan. Kemudian, campurkan sedikit madu asli dan kacau sehingga sebati dan minum. Amalkan setiap hari.

Pilihan 2: Kupas seulas bawang putih yang sederhana besarnya dan makan mentah-mentah. Badan akan menjadi hangat dan angin akan keluar. Rasa mual dan pening akan berakhir.

Pilihan 3: Ambil 5 ulas bawang putih dan bakar tetapi jangan sampai hangus. Kemudian, makanlah bawang tersebut. Hasilnya, angin dalam badan akan keluar.

Pilihan 3: Rebus buah mata kucing bersama halia dan gula melaka. Minum air tersebut setelah suam. Lebih elok diamalkan selepas memakan nasi.

Berikut adalah makanan yang menyebabkan angin dalam badan:
• Kacang
• Sayuran seperti brokoli
• Kobis
• Taugeh
• Bawang
• Asparagus
• Buah-buahan seperti pear, epel dan peach
• Bijirin seperti roti gandum
• Minuman ringan dan jus buah
• Susu dan produk daripada susu dan keju
• Makanan dalam peket yang mempunyai laktus di dalamnya seperti roti, bijirin dan sos salad.

Selain itu :
a. Banyakkan minum air kosong.
b. Kurangkan udara yang anda sedut.
c. Makan perlahan-lahan dan kunyah lebih.
d. Elakkan makan gula-gula keras dan mengunyah gula-gula getah
Read More

Tips Berkesan hilangkan bintik-bintik hitam di muka

3 comments

Tips Berkesan hilangkan bintik-bintik hitam di muka


Tips Berkesan hilangkan bintik-bintik hitam di muka


Selalunya Bintik hitam atau “Black head” menjadi suatu masalah kepada seseorang terutamanya perempuan. Black head ini timbul apabila liang pori tersumbat disebabkan oleh debu dan kotoran di persekitaran. Sesetengah perempuan cukup benci apabila muka dipenuhi dengan masalah bintik hitam ini.

  • Menggunakan krim penghilang pori/ pelekat 
Krim penghilang blackhead ini biasanya mudah diperolehi di mana mana kedai ataupun farmasi. Tapi sekarang ini, anda boleh dapatkan blackhead removal dengan harga murah dan berkesan dengan hanya menampal di hidung mahupun kawasan bermasalah.

  • Menggunakan telur
Rendam sehelai tisu ke dalam dua biji putih telur dan kemudian tampal tisu di di bahagian yang ditumbuhi bintik hitam tersebut. Setelah kering, tanggalkan tisu tersebut dan cuci muka sebersihnya.

  • Beras pulut dan kayu manis
Petua tradisional juga berkesan untuk menghilangkan pori di wajah. Caranya, campurkan kulit kayu manis dengan beras pulut. Setelah itu, goreng tanpa menggunakan minyak sehingga ia nampak kekuningan. Cara penggunaannya, kisar lalu gosokkan pada muka dua kali dalam seminggu.

  • Daun nangka
Cara menggunakan nya adalah dengan melumutkan sehelai daun nangka yang tua dicampurkan dengan sedikit air. Kemudian, setelah siap sapukan pada muka yang dibersihkan. Setelah itu, bersihkan bahagian muka dengan air suam.

  • Pencuci muka
Gunakan pencuci muka yang bersesuaian untuk anda sebagai langkah penjagaan muka dan mengelakkan pertumbuhan pori. Amalkan dua kali sehari mencuci muka iaitu pada waktu pagi dan sebelum tidur.
Read More

PETUA ATASI SEMBELIT

2 comments
PETUA ATASI SEMBELIT

PETUA ATASI SEMBELIT


Jika anda mengalami masalah sembelit iaitu sukar buang air besar, cubalah mana-mana petua sembelit di bawah. InsyaAllah sembuh.

1. Pisang atau betik :
Makan buah pisang atau betik selalu.

2. Pisang masak :
Ambil dua biji pisang lemak manis yang cukup masak. Buang kulitnya dan kisar bersama segelas air. Amalkan minum air pisang ini dua kali sehari sehingga sembuh.

3. Akar temu lawak :
Dapatkan akar temu lawak dan segenggam biji sawi. Masukkan ke dalam periuk dengan air secukupnya. Rebus hingga mendidih. Tutup api dan biarkan sejuk pada suhu bilik. Tapis dan minum airnya pagi dan petang setiap hari sehingga sembuh.

4. Daun gelenggang :
Rebus daun gelenggang dan jadikan ulaman makan bersama nasi setiap hari.

5. Minum air kosong / air suam 
Minum dua hingga empat gelas 8oz tambahan air suam apabila sembelit. Jika anda mempunyai sembelit selama beberapa hari, minum 10-20 auns air kosong setiap pagi sejurus selepas bangun tidur. Anda disarankan minum sekurang-kurangnya 10 gelas air kosong suam setiap hari.
Read More

Faktor PERUT menjadi BUNCIT

2 comments

Faktor PERUT menjadi BUNCIT

Faktor PERUT menjadi BUNCIT

Ada banyak faktor yang boleh menyebabkan perut menjadi buncit. Antaranya adalah:

1. Faktor Keturunan :
Faktor keturunan yang diwarisi daripada ibu bapa secara umumnya sukar dielakkan. Contoh, kalau ibu bapa kategori buncit, anak nak slim/kurus mmg susah la.

2. Faktor Penuaan :
Dengan bertambahnya usia, penghasilan hormon dehidroepiandrosteron (DHEA) mulai berkurangan. Penurunan hormon ini akan meningkatkan lemak diperut. Senang je, tengok ibu dan bapa kita, bila dah tua, memang buncit padahal masa muda slim/kurus je.

3. Makanan & Minuman Tertentu :
Alkohol adalah musuh utama kerana ia boleh membuatkan otot menjadi kendur. Makanan segera juga boleh mengakibatkan perut menjadi buncit berikutan jumlah kalori dan lemak yang sangat tinggi. Susu pun boleh menyumbang kepada kebuncitan perut. Oleh itu, lebih baik ambil susu rendah lemak.

4. Tembakau :
Ia boleh menjejaskan aktiviti penghadaman. Biasanya ketika merokok selepas makan, perut akan kembung kerana proses penghadaman terganggu.

5. Stres :
Keadaan psikologi seseorang mampu mengganggu aktiviti semulajadi tubuh termasuklah sistem penghadaman. Stres boleh mencetuskan rasa kenyang dan menimbulkan masalah pada keupayaan tubuh menyimpan lemak. Akibatnya, perut kelihatan mengembang. Selain itu, golongan wanita lebih mudah dilanda stres dan seterusnya cenderung memiliki lemak berlebihan di perut meskipun berat badannya normal! Keadaan ini diakibatkan oleh kesan hormon stres kortisol yang membuatkan lemak terkumpul di sekitar perut.

6. Perubahan Hormon:
Terutamanya ketika menopaus. Keadaan ini menyebabkan pengeluaran hormon estrogen berkurangan sekali gus membawa kepada pengumpulan lemak di perut. Tumpukan lemak yang tidak sekata boleh membuatkan orang yang bertubuh kecil, buncit perutnya !
Read More

KHASIAT PISANG

2 comments

KHASIAT PISANG


KHASIAT PISANG


1. Masalah sembelit :
Buah pisang dikatakan makanan paling mujarab bagi penyakit sembelit.


2. Tekanan darah :
Bagi penghidap darah tinggi, elok memakan buah pisang. Ia mengandungi ‘potassium‘ tinggi yang amat berguna bagi mereka yang melakukan diet rendah garam.

3. Seimbangkan fungsi jantung :
‘Cilium‘ pada pisang berfungsi menjaga keseimbangan air tubuh, kenormalan tekanan darah, fungsi jantung dan kerja otot.

4. Redakan tekanan :
Protein ‘trypotophan‘, sejenis protein yang dapat diubah oleh tubuh menjadi ‘serotonin‘ yang dimiliki oleh pisang, mampu membuat perasaan seseorang menjadi lebih tenang dan bahagia. ‘Potassium‘ pula mampu membuat denyutan jantung menjadi lebih stabil sehingga oksigen yang mengalir ke otak tetap stabil.

5. Kurangkan rasa mual :
Ibu hamil yang sering mual di pagi hari elok memakan pisang. Kandungan gula semula jadi yang tinggi terdapat pada pisang boleh mempertahankan kadar gula dalam darah sehingga mengurangi rasa mual.

6. Kulit pisang - parut luka :
Parut luka atau jerawat amat buruk, lebih-lebih lagi apabila parut hitam. Tidak kira pa jenis, asalkan hitam (termasuk parut campak) ambil kulit pisang emas dan sapukan padanya. Lakukan setiap hari hingga kesan itu hilang. Insya-Allah, hasilnya memuaskan. Selain itu, kulit menjadi licin jika anda rajin mengamalkannya.

7. Jadi penawar penyakit berikut :
● Darah tinggi dan strok – pisang membantu menurunkan tekanan darah tinggi kerana kandungan potasiumnya yang tinggi.
● Kolestrol – pisang rendah dari segi kalori lemak, sodium yang membantu merendah kolestrol.
● Cirit-birit – potasium dan magnesium yang terkandung di dalam pisang amat sesuai merawat orang yang mengalami cirit-birit.
● Anaemia – anaemia ialah penyakit kurang darah. Kerana pisang kaya dengan zat besi, ia boleh merangsang penghasilan haemoglobin di dalam darah.
● Kemurungan – orang yang sedang murung lebih cepat ceria apabila makan pisang. Ini kerana kandungan sejenis protein membantu kita menjadi tenang.
● Pening-pening – cara paling cepat merawat rasa pening-pening ialah dengan meminum minuman susu pisang kocak (banana milkshake) yang dicampur madu. Minuman ini bukan sahaja merawat malah sedap pula.

Tapi waspada walaupun pisang baik untuk kesihatan dan membantu merawat penyakit tertentu, ia bagaimanapun tidak sesuai bagi pesakit kencing manis. Ini kerana kandungan gula di dalam pisang adalah tinggi. Terdapat 25 gram gula setiap 126 gram pisang (19.85%)
Read More

KELEBIHAN MANDI AWAL PAGI

Leave a Comment

KELEBIHAN MANDI AWAL PAGI

KELEBIHAN MANDI SEBELUM SUBUH


Antara kebaikan mandi awal pagi ialah:

  •  Kulit lebih lembut dan halus;
Pada waktu pagi selalunya anda akan memasang "water heater" untuk mendapatkan air yang hangat dan menghilangkan kesejukan. Selepas ini, jika anda memiliki lingkaran hitam di bawah mata, mandi menggunakan air sejuk dapat mengurangkan kegelapan pada bawah mata. Begitu juga dengan kuku, ia akan menjadi lebih sihat, kuat dan tidak mudah retak. Kulit pula menjadi lebih lembut dan halus.

  •  Melancarkan peredaran darah;
Jika peredaran darah anda lancar maka tubuh badan anda akan menjadi lebih sihat dan bertenaga. Malah anda juga boleh melakukan aktiviti seharian tanpa rasa letih.

  •  Meningkatkan kesuburan;
Kesihatan tubuh badan manusia akan mendapat reaksi yang positif apabila anda mandi pada waktu pagi. Ia dapat meningkatkan hormon testosteron pada lelaki dan hormon estrogen untuk wanita.

  •  Mengurangkan risiko darah tinggi;
Untuk anda yang memiliki penyakit darah tinggi, mungkin ini merupakan salah satu cara untuk anda mengurangkan penyakit anda. Insya ALLAH, dengan izin ALLAH, jika ia diamalkan selalu, penyakit anda akan pulih.

  •  Mengurangkan tekanan serta tenang;
Air yang sejuk akan melancarkan kembali peredaran darah setelah lama berbaring. Buat anda yang mengalami depresi, inilah cara yang terbaik utk anda menghilangkannya. Oleh itu, ubahlah tabiat kpd mandi pagi sebelum subuh.

  •  Meningkatkan sel darah putih;
Mandi dengan air sejuk, ia akan meningkatkan sel darah putih di dalam tubuh badan. Apabila sel darah putih banyak, maka daya tahan penyakit dan tubuh badan boleh melawan virus. Oleh itu, anda tidak mudah untuk dijangkiti dengan sebarang penyakit.

*Semoga bermanfaat untuk dikongsikan.
Read More

Mencari Jalan Syurga

1 comment

JALAN KE JANNAH


Mencari Jalan Syurga


Jalan untuk mencapai ke Jannah (syurga) amat mudah bagi mereka yang tidak menyusahkan diri sendiri. Memang kita harus bersyukur kerana kita terlahir dari kalangan orang Islam yang hidup dakam akhir zaman sesudah kewafatan Rasulallah s.a.w.

Cuba kita bayangkan jikalau kita terlahir dibumi ini pada masa sebelum kelahiran Nabi Muhammad s.a.w.

Pastinya tiada pencerahan dalam beragama, namun sesudah kita pastinya cucu-cicit kita yang beruntung dapat memelok agama Islam dan mendoakan untuk kita (nenek-moyang mereka)

Sekali lagi kita harus bersyukur kerana kita menjadi umat Muhammad s.a.w. Seorang Nabi yang dikasehi Allah s.w.t. dan dengansecara tidak langsung (automatic) kita memperoleh gandaan pahala yang berganda-ganda diatas segala kebaikan yang kita buat. Tidak seperti umat sebelum ini dimana tiada gandaan pahala. Seperti contoh umat Nabi Isa a.s. serta umat Nabi Musa a.s.

Dan jalan mudah ke Jannah itu antaranya ialah;

1. Tidak terpaut dengan dunia dan bersungguh-sungguh dengan urusan akhirat.

2. Memelihara diri daripada dosa , samada dosa yang besar mahupun yang kecil.

3. Bercakap hanya perkara-perkara yang berfaedah dan mengelakkan diri dari berkata yang sia-sia.

4. Memelihara sembahyang lima waktu.

5. Menjauhkan diri dari perkara-perkara yang haram dan syubhat , samada sedikit mahupun banyak.

6. Bersahabat dengan orang yang berakhlak baik dan terpuji.

7. Merendah diri dan tidak suka bersikap ego dan takabur.

8. Suka berkorban dan berderma kepada mereka yang susah.

9. Berkasih sayang sesama makhluk ciptaan Allah.

10. Selalu ingat akan mati dan sentiasa bersedia untuk menghadapi mati.

11. Selalu membantu dan memberikan pertolongan kepada orang-orang yang memerlukan.

Read More

FAKTA DAUN GANJA

Leave a Comment

FAKTA DAUN GANJA




1. Daun ganja boleh hasilkan kertas sangat bermutu melebihi kualiti double AA kerana tidak akan kuning simpan lama untuk ribuan tahun. Menariknya 1 ekar pokok ganja sama dengan 4 ekar hutan perlu ditebang bagi hasilkan kertas.

2. Seluar jean yg bermutu tahan lama, like better than Levis memerlukan daun ganja. 
TAHUKAH ANDA JEANS LEVI'S 501 YANG PERTAMA DIBUAT DARI FIBER GANJA

3. Biji pokok ganja boleh hasilkan minyak bagi buat plastik yg plastik tu mesra alam.

4. Biji benih pokok ganja tinggi protien guna untuk produk makanan.

5. Pokok ganja ada jantan dan betina, imej daun ganja yg famous tu pokok betina, pokok jantan pulak kurang daun dan tidak menarik.

6. Keajaiban ganja dalam bidang perubatan akan membuatkan syarikat ubat Freemason terancam dan gulung tikar.



SEBAB UTAMA FREEMASON HARAMKAN GANJA

1. Pokok Marijuana, canabis, ganja, pot atau hemp TIDAK menimbulkan ancaman kepada masyarakat umum, sebaliknya Pokok Ganja adalah sangat berbahaya bagi syarikat-syarikat minyak, alkohol, tembakau industri dan sejumlah besar syarikat-syarikat kimia. Berbagai perniagaan besar, dengan pelaburan berbillion ringgit menggunakan pengaruh mereka, dengan menekan kebenaran melalui undang2.

2. Kebenarannya adalah jika ganja itu ditanam macam pokok kelapa sawit dan digunakan untuk dijadikan produk komersil, hal itu akan membuat bom atom industri! Pengusaha belum pernah dididik tentang potensi produk dari pokok ganja ini. Billionaire dan golongan-golongan elit telah bersekongkol untuk menyebarkan maklumat yang salah tentang tanaman yang sangat serbaguna ini, dan jika digunakan dengan betul, akan menghancurkan syarikat mereka.

3. Mana Perkataan buruk pasal ganja ini datang? Pada pertengahan tahun 1930-an, Pelabur industri arak, rokok dan sebadainya yg bakal terjejas telah membuat propaganda menodai nama baik dan fenomenal sejarah tanaman ganja ...



SALAH FAHAM MASYARAKAT TERHADAP MARIJUANA
Ganja adalah satu tumbuhan herba sebagaimana juga daun ketum,jika di ambil mengikut sukatan tertentu untuk menyembuhkan penyakit ia di bolehkan.

Kita akan hidup lebih sihat jika HOSPITAL dan FARMASI menjual ubat berasaskan ganja dan ketum, habbatus sauda, Zafaran etc.. tetapi sebaliknya kita disuruh telan pil2 merbahaya ciptaan Freemason (Rockefeller) yg mana pil2 itu sebenarnya meracun kita perlahan2.

Harus diingatkan bahawa, sesungguhnya ganja itu adalah sejenis tumbuhan, tumbuhan yang diciptakan ALLAH S.W.T , setiap tumbuhan ciptaan tuhan itu adalah yang paling baik, dan harus diingatkan bahawa pokok ganja itu sudah lama wujud sebelum tahun kelahiran Rasulullah lagi. Jadi sekiranya ia berbahaya & dikategorikan sebagai dadah, sudah pastinya rasulullah melarangnya.

itu 1, yang ke-2, ( mabuk ) ok, mari bukak kamus, mabuk itu adalah khayal, khayal bermaksud ( tidak berkelakuan seperti manusia normal ) jadi adakah ganja membuatkan penghisapnya jadi tidak normal?

Jika anda kata ya, sesungguhnya fakta anda salah, jawapannya TIDAK, orang yang menghisap ganja tidaklah khayal, tetapi merehatkan minda dan fizikal si penghisapnya, kebiasaannya orang yang tengah mabuk akan merogol, membunuh dan bertindak ganas sehingga sanggup melanggar undang-undang negara, tetapi ganja tidak memyebabkan semua tu, kesan sampingan hisap ganja hanya ada 3 benda sahaja,  iaitu LAPAR, GEMBIRA DAN CERGAS ..

Kalau masih nak tetapkan pendirian anda dengan mengatakan ganja itu dadah, biar saye quote kan apa yg selalu org kata '' Dadah merupakan satu istilah khas yang merujuk kepada sejenis bahan yang mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan seseorang dari segi fizikal, mental dan emosi serta tingkahlaku pengguna apabila digunakan.

Akibat daripada kesan ini, seseorang yang menyalahgunakan dadah akan menjadi ketagih dan akan terus bergantung hidup kepadanya '' ok, si penghisap ganja tahu bahawa ganja tidak menyebabkan ketagihan, dan tidak memberikan sebarang kemudaratan,TAK PERCAYA? Cuba tanya rawatan pemulihan dekat mana2 pusat serenti yang terdekat tentang cara rawatan penghisap ganja, anda sendiri akan tahu, jadi masih layakkah ganja diketegotrikan sebagai dadah?

Anda masih dengan pendirian kawan bahawa ganja membawa kemudaratan? cuba tengok GULA dan GARAM, hari-hari kita menggunakaan gula dan garam dalam masakkan kita right? kalau tak letak garam, sedap tak masakkan kita? tidak bukan, macam tulah ganja, ia digunakkan untuk masakan, seperti gula dan garam, chopp, apa kaitan ngan kemudaratan kawan tanya? haha, gula dan garam jika digunakkan hari-hari, diambil dalam sukatan yg berlebihan, akan menyebabkan kemudaratan pada diri, jadi haramlah kan??

Iyalah, sebab anda cakap apa sahaja yang menyebabkan kemudaran adalah dadah, think about it ok, chopp, ulang balik, gula dan garam hari2 guna kalau tak guna ish memang tanak langsung la makan, betol tak? jadi secara automatiknya gula dan garam tu dah jadi satu ketagihan, tapi kene ingaat, kita boleh kawal bukan? haa , macam tu la ganja, kita boleh kawal penggunaannya, bukan bergantung hidup padanya, kita boleh kawal seperti kita kawal penggunaan gula dan garam, jadi masih layakkah ganja itu dikategorikan sebagai dadah?

Ganja termasuk dlm ketogori herba yg mujarab sebagai ubat serbaguna, malah tidak mendatangkan ketagihan..malah mnjadi ubat untuk menghilangkan ketagihan dadah kimia jenis lain..tp kenapa masih mengangap ia dadah merbahaya?

Kematian yg diakibatkan oleh ROKOK adalah berjuta setiap tahun..Kematian yg disebabkan penggunaan ubat tahan sakit (Painkiller) adalah dalam lingkungan 25000 orang di US sahaja...kematian akaibat tercekik kacang setiap tahun adalah dlm lingkungan seribu orang setiap tahun..Saudara tahu tak berapa orang mati di DUNIA akibat penggunaan Ganja? 0...yea..KOSONG..

Setakat ini,tiada kematian yg didokumentasi yg berpunca daripada penggunaan Ganja...Malah ganja juga tidak mendatangkan ketagihan..kesan sampingannya cuma merasa lapar selepas penggunaan.. Anggapan ganja menghancurkan rumah tangga adalah salah sama sekali.. Masalah tersebut adalah bepunca daripada dadah sintetik yg menyebabkan ketagihan melampau..sekali lagi ingin saya ulangi,ganja tidak menyebabkan ketagihan.. Jika anda seorang perokok dan beranggapan bahawa GANJA itu berbahaya, ROKOK sebenarnya beribu kali ganda bahaya daripada ganja..

ANDA SEBENARNYA TELAH DI MIND CONTROL OLEH MEDIA2 PRO MASON....

Masyarakat kita sekarang ni memang mudah dipengaruhi oleh pengaruh Yahudi-Freemason. contoh..yg baik diharamkan dan yang haram pula dianggap baik...

Kita harus membuka mata masyarakat, mengajar serta memberi pengatahuan yg lebih mendalam tentang kegunaan sebenar pokok semulajadi ini.. Malah kegunaannya yg serba boleh telah terbukti beberapa tahun sblum ianya diharamkan dlm undang2 ciptaan Freemason. Pengharaman ini adalah berpunca dari Yahudi-Freemason yg mempertikaikan penggunaan pokok tersebut demi kepentingan sendiri.. secara saitifik pakar2 kesihatan telah pun membuktikan bahawa kegunaannya dlm industri perubatan amatlah bekesan.. Tetapi, Yahudi-Freemason mahu kita menjadi hamba ubat-ubatan (dadah+kimia) berbahaya ciptaan mereka yg bukan menyembuhkan,tetapi meredakan utk sementara, malah menimbulkan penyakit lain pula dikemudian hari.

Filem seperti Reefer Madness (1936), Marihuana: Assassin of Youth (1935), Marihuana: The Devil’s Weed (1936) adalah beberapa cara propaganda lain yang nampak sengaja menciptakan Ganja sebagai ‘musuh’. Tujuannya? Projek Mind Control, dan untuk meminta restu dari publik demi meluluskan Undang-undang Anti Ganja.

Tiada tumbuhan ciptaan Allah yg sia-sia termasuk pohon GANJA

Read More

10 SERUAN BUMI

Leave a Comment
10 SERUAN BUMI


10 SERUAN BUMI


10 Seruan Bumi Kepada Manusia

1. Wahai manusia, engkau berlari-lari di atas belakangku, tempat kembalimu adalah di dalam perutku.

2. Engkau melakukan maksiat di atas belakangku, engkau akan disiksa di dalam perutku.

3. Engkau ketawa diatas belakangku, engkau akan menangis di dalam perutku.

4. Engkau bergembira di atas belakangku, engkau akan bersedih di dalam perutku.

5. Engkau mengumpulkan harta di atas belakangku, engkau akan menyesal di dalam perutku

6. Engkau memakan yang haram diatas belakangku, engkau akan di makan ulat-ulat di dalam perutku.

7. Engkau sombong di atas belakangku, engkau akan menjadi hina di dalam perutku.

8. Engkau berjalan dalam keadaan sukacita di atas belakangku, engkau akan jatuh di dalam perutku dalam keadaan dukacita.

9. Engkau berjalan dalam cahaya yang terang diatas belakangku, engakau akan jatuh ke tempat yang gelap di dalam perutku.

10. Engkau berjalan di khalayak ramai diatas belakangku, engkau akan menjadi sendirian di dalam perutku.

kredit: Anas bin Malik
Read More

TIGA MUSUH MANUSIA

2 comments

TIGA MUSUH MANUSIA


TIGA MUSUH MANUSIA

Dunia, Syaitan dan Nafsu.

Berkata Yahya bin Muaz al-Razi: "Musuh manusia itu ada tiga iaitu dunianya, syaitannya dan nafsunya. Berlindunglah daripada dunia dengan berzuhud (menjauhkan diri daripada keduniaan), berlindunglah daripada syaitan dengan melawan kehendaknya dan berlindunglah daripada nafsu dengan meninggalkan syahwat."

Beliau juga berkata: "Perangi nafsu dengan empat pedang riadhah (latihan jiwa) iaitu makan sekadar untuk menguatkan badan, bicara seperlunya, mengurangi tidur dan menahan cercaan orang lain." Menurutnya, dengan sedikit makan, syahwat untuk melakukan perbuatan hina dan mungkar akan luput, bercakap yang seperlunya akan menghindarkan segala bencana dan bersabar menahan cercaan orang akan memudahkan tercapai cita- cita.

Berkata Abu Yahya al- Warraq: "Barang siapa merelakan anggota- anggotanya dipengaruhi syahwat bermakna dia telah menanam pohon penyesalan di hatinya.".

Jaafar bin Humaid pula berkata; "Para ulama telah bersepakat bahawa kenikmatan di akhirat tidak akan tercapai kecuali dengan meninggalkan kenikmatan di dunia."

Wuhaib Ibnul- Ward: "Barang siapa lebih menyintai syahwat di dunia, maka hendaklah ia bersedia menuju kehinaan."
Read More

50 Perkara Wanita Harus Tahu Tentang Lelaki

4 comments

50 Perkara Wanita Harus Tahu Tentang Lelaki


50 Perkara Wanita Harus Tahu Tentang Lelaki


1. Sebenarnya Lelaki tidak mencari wanita yang cantik, yang dicari adalah wanita yang sejuk hati melihatnya dan mempesona. (Untuk itu, dia selalu meminta Anda berdandan. Bukan kerana dia mata keranjang, tetapi mereka ingin Anda terlihat mempesona).

2. Lelaki sangat benci dikhianati. (Walau mereka egois, keras, dan kuat, tetapi mereka adalah makhluk yang lemah).

3. Ketika saat ini dia menyukai Anda, beberapa saat kemudian, dia lupa dan malah asyik bersama kawan-kawannya. (Hal ini adalah wajar, tetapi bukan berarti Anda tidak pernah ada di hatinya).

4. Jika dia mengatakan “Ya, memang aku tidak memahami kamu,” itu maknanya pemikiran dia dan Anda berbeza. (Bukan berarti tak boleh bersatu, tetapi mencuba untuk saling memahami satu sama lain).

5. Dalam sehari, dia akan sibuk bermain dan menjalani aktivitinya bersama kawan-kawannya. Tetapi percayalah,ketika dia bersiap hendak tidur, Anda selalu ada di dalam fikirannya. (Dan percayalah, mereka suka senyum-senyum sendiri saat membayangkan betapa cantiknya Anda hari ini).

6. “Awak sedang buat apa?” atau “Dah makan belum?” adalah ayat yang paling selalu diucapkan oleh lelaki ketika di telepon. (Mereka memang bukan makhluk yang pandai berbasa-basi, tetapi mereka sungguh ingin tahu semua hal perkara tentang Anda).

7. Jika seorang lelaki benar-benar mencintai Anda, dia akan menerima Anda apa adanya. Tak peduli Anda gemuk, hitam atau berjerawat. (Mereka mungkin akan memberi nasihat pada Anda untuk diet ketika Anda merasa gemuk, tetapi mereka tulus mencintai Anda).

8. Lelaki sangat tergila-gila ketika melihat senyuman Anda. (Untuk itu jangan memelihara muka yang masam di wajah Anda, tersenyum dan buatlah dia semakin terpesona).

9. Lelaki akan melakukan apa saja untuk menarik perhatian Anda. (Termasuk menceritakan kisahnya kepada bekas kekasihnya, walau terkadang hal ini tidak perlu diceritakannya pada Anda).

10. Lelaki tidak suka jika Anda bercerita tentang bekas kekasih anda. (Walau kadang-kadang dia suka cerita tentang bekas kekasihnya kepada Anda, tapi dia sangat cemburu jika dia mendengar kisah bekas kekasih Anda).

11. Jika lelaki ingin bertemu dengan orang tua Anda, jangan ragu dan malu. Dia serius dengan Anda!.

12. Lelaki ingin selalu berbagi semua hal dengan Anda, namun terkadang dia tidak boleh mengungkapkan semua hal dengan baik. (Untuk itu, jangan paksa dirinya bercerita jika memang dia belum siap untuk bercerita kepada anda).

13. Sesekali, lelaki menangis. (Semua bayi, lelaki mahupun wanita menangis, dan lelaki dewasa juga memiliki rasa sedih, ketika mereka kecewa dan sedih, mereka pun boleh menangis seperti Anda. Berikan pelukan dan sokongan padanya,kerana Anda ada untuknya).

14. Jangan berusaha membuat lelaki marah,kerana mereka adalah makhluk tuhan yang mudah marah.

15. lelaki adalah makhluk simple, mereka bukan tipikal yang selalu berharap dan berandai-andai.

16. Lelaki akan mencuba mendapatkan hati wanita yang memutuskannya, sebelum akhirnya mereka berusaha melupakannya. (Inilah yang membuat mereka gagal menelepon Anda setelah berpisah, dan kemudian akhirnya menyerah kerana Anda memberikan respon yang negatif).

17. Saat Anda membuat seorang lelaki jatuh cinta, selamanya dia tidak akan pernah boleh melupakannya. (Untuk itu boleh dikatakan lelaki lebih lemah dan susah melupakan dibanding wanita).

18. Jangan pernah berkata padanya, “Mmhh…….lupakan jelah” kerana hal ini akan membuat dia bertanya-tanya dan bahkan curiga pada Anda. (Seperti halnya wanita, mereka juga makhluk yang sensitif dan mempunyai rasa ingin tahu).

19. Lelaki tidak akan pernah boleh tidur, jika dengan perlahan Anda mengusap belakangnya. Dan membelai lembut kepalanya. (Percayalah, jika Anda melakukan ini pada kekasih Anda, maka ia akan terus menerus merindukan Anda).

20. Lelaki selalu memiliki cara untuk memuji Anda (baca: merayu Anda).

21. Jika lelaki ragu-ragu dan terlihat berpikir keras ketika Anda menyatakan pendapat atau meminta mereka melakukan sesuatu, artinya mereka tidak mahu melakukannya. (Kebanyakan lelaki akan berbohong dan melakukan hal yang tidak ingin ia lakukan untuk wanita yang ia cintai. Tapi percayalah, mereka sangat menderita dan merasa terkongkong).

22. Jika Anda berkata tidak, yang ada di dalam pikiran lelaki adalah “Akan aku cuba lagi” (Masih ingat kan saat dia meminta Anda menjadi kekasihnya?).

23. Anda tidak akan pernah boleh membuat lelaki memahami dalam sekali bual saja. Mereka makhluk yang cerdas, tetapi terkadang susah bagi mereka untuk memahami Anda. (Begitulah lelaki menyebut wanita sebagai makhluk yang susah dipahami).

24. Lelaki benci gay! (Bukan bermaksud diskriminasi atau jahat, tetapi terkadang mereka tidak habis berfikir, mengapa seseorang boleh menyukai sesama jenisnya. Dan terkadang mereka malah takut dan cenderung putus kawan dengan mereka yang berhubungan dengan sesama jenis).

25. Lelaki sangat menyayangi ibunya.

26. Lelaki akan menyimpan sebagian wangnya hanya untuk membeli hadiah kecil untuk Anda.

27. Lelaki sering berfikir tentang wanita yang mungkin menyukai mereka,(tetapi bukan berarti mereka menyukai wanita itu).

28. Anda tidak akan pernah boleh memahami lelaki, kecuali Anda menyediakan waktu untuk mendengar keluh kesah mereka dan bukan melulu bercerita tentang diri Anda.

29. Jika seorang lelaki dengan sungguh-sungguh mengatakan, Anda adalah satu-satunya orang yang dicintainya, percayalah, perkataannya tulus dari dalam hati.

30. Bukan lelaki saja yang gemar bergosip,ketika bersama kawan lelakinya, mereka juga selalu bergosip.

31. Wanita, adalah kelemahan setiap lelaki. (Mereka tidak akan tahan melihat air mata jatuh dari mata Anda. Mereka juga tidak suka melihat Anda bersedih).

32. Tak seperti wanita, lelaki lebih jujur dan terbuka tentang diri mereka. Mereka lebih menerima kekurangan apa adanya.

33. Boleh saja membuat lelaki penasaran pada Anda, tetapi jika digantung terlalu lama, mereka juga boleh bosan dan jenuh.

34. Percaya atau tidak, lelaki adalah juri yang adil dan baik.

35. Walau kadang-kadang mereka kelihatan selekeh, tetapi pada dasarnya lelaki suka kebersihan,bau wangi, dan keindahan.

36. Lelaki lebih suka pada wanita yang menghargai dirinya apa adanya.

37. Lelaki mencintai seorang wanita yang boleh menjadi sahabat, sekaligus kekasih baginya.

38. Jika ada seorang lelaki yang menceritakan masalahnya, Anda cukup mendengarkannya. Jangan beri nasihat atau menyalahkan dirinya.

39. Jika ada seorang lelaki menyukai Anda, lihat lebih jauh ke dalam matanya. (Mata adalah jendela hati, dan ia tak pernah menipu).

40. Lelaki selalu memiliki cara untuk menghindarkan Anda dari lelaki lain. (Salah satunya dengan menolak diajak jalan-jalan ke shopping mall).

41. Lelaki lebih menyukai wanita yang cerdas,dibanding wanita yang hanya tahu tentang make up dan mini skirt.

42. Lelaki adalah makhluk yang sok pandai, mereka malu bertanya kepada wanita apa yang diinginkan.Hasilnya,kebanyakan tekaan mereka seringkali meleset.

43. Ketika lelaki menginginkan sesuatu, mereka akan membayangkannya. Tetapi mereka tidak mahu terlibat terlalu jauh. Mereka lebih cenderung memendam dalam-dalam keinginan mereka jika tahu keinginan itu susah diwujudkan.

44. Lelaki adalah makhluk yang payah dalam soal rahasia. Mereka hampir tidak boleh menyimpan rahasia dengan baik.

45. Terkadang, lelaki terlalu banyak berpikiran negatif berbanding positif.

46. Fantasi lelaki tentang wanita adalah satu-satunya fantasi yang tidak mungkin dibatasi. (Sekalipun mereka telah memiliki pasangan dan keluarga).

47. Tinggi badan mungkin bukan masalah yang terlalu penting bagi lelaki, tetapi mereka cukup peduli pada berat badan (wanita khususnya, termasuk Anda).

48. Jika lelaki mulai serius dengan hubungannya, maka mereka akan menjadi makhluk yang super aktif. (Inilah mengapa dia selalu berusaha menjemput dan menghantar Anda, serta selalu memeriksa inbox message di dalam handphone Anda)

49. Jika Anda tahu bagaimana menaklukkan lelaki Anda, mereka tidak akan pernah boleh jauh dari Anda.

50. Bagi lelaki, melupakan seseorang memerlukan waktu yang lebih lama dari seumur hidup. Betulkah?? ^____^

Sumber
Read More

Apa Yang Lelaki Suka dan Tak Suka

Leave a Comment

Apa Yang Lelaki Suka dan Tak Suka


Apa Yang Lelaki Suka dan Tak Suka

Lelaki suka:

  •  Sikap kelakar

  •  Budi pekerti dan kesopanan

  •  Murah hati

  •  Senyuman manja

  •  Pandai memasak

  •  Pandai dalam mengenakan pakaian

  •  Penampilan/imej yang sesuai dengan citarasanya

  •  Tak mudah naik angin

  •  Seorang wanita yang sanggup meminjamkan keretanya pada lelaki bila kereta laki tersebut rosak

  •  Tak terlalu seksi dalam berpakaian

  •  “Tak apalah, tadi U dah belanja I makan, jadi sekarang biar I belanja tiket wayang”

  • *Wanita yang dapat menjalin hubungan rapat dengan ibu atau keluarganya

  •  Berwawasan atau bercita-cita tinggi

  •  Mempunyai keyakinan diri yang tinggi

  •  Tahu menjaga maruah diri. Bersemangat dan tak mudah mengalah dalam situasi yang tertekan.

  •  Sentiasa berada di sisinya saat duka dan gembira

  •  Tak berleter walau terpaksa menghantar lelaki ke lapangan terbang pada 2 pagi

  •  Sediakan secawan teh atau kopi tanpa disuruh oleh lelaki

  • Wanita yang mengambil berat tentang lelaki

  •  Sikap keibuan

  •  Sukakan kanak-kanak

  •  Suara lembut tanpa dibuat-buat

  •  Pandai membawa diri. Tak kekok dibawa ke mana pun

  •  Boleh dibawa berbincang dan memberi pendapat

  •  Memberi sokongan moral dalam apa jua usaha yang dilakukan lelaki

  •  Tak memperkecilkan kelemahan lelaki sebaliknya menerima seadanya diri lelaki tersebut

  •  Tahu bersyukur

  •  Pandai berjimat-cermat

  •  Tak mengharapkan lelaki dalam semua hal




Lelaki Tak Suka:
  •  Wanita yang suka mengumpat

  •  Sombong dan bongkak

  •  Menunjukkan sikap yang terlalu memiliki

  •  Hisap rokok / vape

  •  “Kau ni macam orang tiga suku!” Mengutuklah tu…

  •  Wanita yang melayan lelaki seperti alas kaki

  •  Wanita yang suka menunjuk-nunjuk untuk dapatkan perhatian

  •  “Tak bolehkah U lakukan sesuatu yang betul!”

  •  “Jangan cuba beritahu I apa yg patut I lakukan dan yang tak patut I lakukan..”

  •  Wanita yang hipokrit

  •  Pembohong dan suka mencari alasan

  •  Terlalu ingin mengetahui hal peribadi si lelaki

  •  Sukar buat keputusan terutamanya hal berkenaan hubungan mereka

  •  Kurang sifat kasih sayang walaupun terhadap binatang

  •  Pengotor dan pemalas

  •  Tak bertanggungjawab langsung

  •  Tak pandai mengemas

  •  Terlalu bebas dan kuat bersosial hingga tiada batasan pergaulan

  •  Kuat berleter walau hal remeh temeh

  •  Boros berbelanja

  •  Tak tahu memasak

  •  Sikap manja yang terlalu menyakitkan hati

  •  “Queen Control” atau suka mengarah-arah

  •  Tak pandai bergaya atau selekeh

  •  Suka bermekap tebal sehingga hilang keayuan asli

  •  Suka mengungkit-ungkit hal-hal lalu

  •  Panas baran

  •  Kuat merajuk dan sukar dipujuk

  •  Terlalu pendiam sehingga susah untuk berkomunikasi

  •  Tak mahu mengakui kesilapan dan ego.
Read More

Drama TUAN ANAS MIKAEL

Leave a Comment

Drama TUAN ANAS MIKAEL


Drama terbaru adaptasi novel Tuan Anas Mikael karya Syammuriezmil. Sebuah drama penerbitan Pena Creative Pictures arahan Raja Ahmad Alauddin. Menampilkan sakali lagi gandingan mantap Aaron Aziz dan Zara Zya sebagai pelakon utama. Turut dibintangi oleh Raja Ilya, Wan Sharmila, Shah Rezza, dan ramai lagi. Di jadualkan bersiaran pada bulan November nanti di saluran Astro Ria.

Drama TUAN ANAS MIKAEL


JUDUL : TUAN ANAS MIKAEL
EPISOD : 16 episod
TARIKH / MASA : 9 November 2015 (Isnin-Khamis, 10.00 malam)
SIARAN : Astro Ria 104 & Ria HD 123
PENGARAH : Raja Ahmad Alauddin
TERBITAN : Pena Creative Pictures Sdn Bhd
PELAKON : Aaron Aziz, Zara Zya, Wan Sharmila, Shah Rezza, Raja Ilya, Normah Damanhuri, Emmelia, Sarah Anne, Fazlina Ahmad Daud


WATAK PELAKON
Aaron Aziz sebagai Tuan Anas Mikael
Zara Zya sebagai Ayu Maisarah
Wan Sharmila sebagai Miss Mikayla Haji Ebrahim / Kay



SINOPSIS TUAN ANAS MIKAEL

Drama TUAN ANAS MIKAEL

Puan Sri Tengku Anansa telah memberikan Tuan Anas Mikael tempoh selama tiga bulan untuk mencari perempuan yang sempurna bagi menolak calon pilihannya, Safra Ariana, cucu Tun Akhiruddin.


Oleh kerana, setelah hampir dua bulan mencari, Tuan Anas Mikael tidak berjumpa, jadi dia merancang untuk menyiapkan Ayu Maisarah, anak tukang cuci rumahnya itu, sesempurna kriteria yang dia mahukan tanpa Ayu Maisarah tahu tujuan sebenarnya dia menjalani semua latihan-latihan yang disediakan. Yang Ayu Maisarah tahu, Tuan Anas Mikael sedang menyiapkan dia sebagai pengurus projek di Krabi


Di sebalik rancangan ini, Tuan Anas Mikael tidak tahu, Ayu Maisarah menyimpan rahsia besar daripadanya. Akibat daripada takut identiti sebenar Ayu Maisarah terbongkar, Ayu Maisarah telah bersetuju dengan penyamaran itu.


Namun, hal yang melibatkan hati dan perasaan bukan boleh dibuat main-main. Sewaktu dalam tempoh Ayu Maisarah menjadi kekasih Tuan Anas Mikael, Ayu Maisarah mula jatuh cinta. Takut dengan peristiwa hitam dalam keluarganya bakal berulang kembali, Ayu Maisarah menyimpan rasa cintanya terhadap Tuan Anas Mikael secara diam-diam.


Di Krabi, Tuan Anas akhirnya meluahkan rasa cinta pada Ayu. Ayu pula mentah-mentah menolak. Tapi akhirnya dia setuju juga untuk berlakon menjadi girlfriend Tuan Anas didepan mak Tuan Anas untuk mengelak daripada berkahwin dengan Safra.


Drama TUAN ANAS MIKAEL

Drama TUAN ANAS MIKAEL

Drama TUAN ANAS MIKAEL

Read More

Amalan memakan secubit garam sebelum dan selepas makan

1 comment

Amalan memakan secubit garam sebelum dan selepas makan


Amalan memakan secubit garam sebelum dan selepas makan


Amalan Rasulullah S.A.W memakan secubit garam sebelum dan selepas makan kini dibuktikan oleh sains bahawa tabiat ini menambahkan keberkesanan perut untuk menghadam makanan dan menghindarkan perut dari menyerap racun.

Pada zaman Yunani, Tentera Yunani ( askar Greek ) dibayar gaji menggunakan garam. Begitu juga dengan episod penjajahan negara kecil oleh negara besar dengan mengenakan hukuman penjara kepada penentang mereka.

Apabila dipenjarakan, mereka ( penentang ) akan diberi makanan seperti roti dan air tanpa garam. Walaupun kerap dihidangkan dengan roti dan air tanpa garam, badan mereka tetap lemah memandangkan kurangnya kandungan garam dalam badan.


Dari Abdullah Bin Umar

” Sesungguhnya ALLAH menurunkan empat perkara berkat (mempunyai kebaikan) dari langit (menerusi hujan) ke bumi iaitu besi, api, air dan garam”

Hadis Riwayat Al-Baghawiy dalam tafsirnya. Dari Anas Bin Malik, Nabi s.a.w. bersabda

” Penghulu segala lauk pauk kamu ialah garam ."



Dalam kitab perubatan Islam, untuk penyakit dari laut maka untuk keluarkannya dari badan/merawatnya dari laut juga iaitu menggunakan air garam.


Antaranya:

1. Penyakit Ghaut – timbus anggota badan atau bahagian yang bengkak dengan pasir laut ( tepi pantai ) 1 – 2 jam kemudian mandi air laut.

2. Kalau tinggal di bandar seperti , goreng 1 – 2 genggam garam kasar sampai kekuningan kemudian demah/tuam di bahagian yang bengkak atau sakit. Garam itu dibungkus dengan kain.

3. Guna cara yang sama seperti di atas untuk penyakit lenguh-lenguh sendi, sakit kepala, senggugut. Kalau sakit lelah demah/tuam pada tapak kaki.

4. Elak mabuk semasa perjalanan dengan meminum madu dan secubit garam atau air suam dan secubit garam sebelum memulakan perjalanan.

5. Mengembalikan tenaga untuk orang yang bekerja berat seperti bertani, bersukan dan seumpamanya – minum air suam dan sedikit garam.

6. Cuci perut : minum air suam dan satu butir garam kasar sebelah pagi.



Petua berdasarkan kajian
  • Merendam kerang supaya hilang tahinya. Dalam kaedah perubatan Islam, sesuatu perkara yang buruk diubat dengan asalnya. Kerang berasal dari laut, dan garam digunakan untuk meneutralkan keburukannya (tahi).

  • Mengurang tahap kemasinan ikan masin. Ikan kering yang terlalu masin boleh dikurangkan kadar kemasinannya dengan merendam dalam air garam juga.

  • Merawat cirit-birit. Ia boleh diubati dengan meminum air yang dicampur sedikit garam.

  • Garam diguna untuk merawat kegatalan. Air yang dicampur garam disapukan pada kulit yang gatal.

  • Menambah imuniti badan akibat perubahan hawa/angin. Hal ini berlaku di sesetengah tempat di negeri Arab. Misalnya pelajar Malaysia yang berkunjung ke Arab akan mengalami alahan terhadap hawa/angin tempat baharu. Air garam diminum sebagai ubatnya..



Garam mentah yg belum di masak adalah sebatian paling stabil atas dunia. Kalau dah dimasak, ia akan teroksida dan boleh menimbulkan penyakit spt sakit jantung n ghaut. Oleh itu, sunnah Rasulullah ialah makan sdkit garam mentah sebelum n selepas adalah baik utk kesihatan.

kredit: anakmuaallaf dan blog tok wan


La haula wala quwwata illa billah..~
Read More

Wanita melamar lelaki adalah amalan yang terpuji

3 comments

Wanita melamar lelaki adalah amalan yang terpuji


Wanita melamar lelaki adalah amalan yang terpuji


Jangan malu melamar lelaki yang kita suka . Kerana kita sebagai wanita , kitalah yang memilih bakal pemimpin rumah tangga kita . Kepentingan memilih lelaki yang soleh dan berkualiti sebagai suami . Kerana suamilah tunggak keluarga yang menegakkan rumahtangga . Dan suamilah nakhoda yang berperanan mengemudi bahtera rumahtangga . Tanpa tunggak yang utuh dan nakhoda yang berhikmah , tentunya rumahtangga mudah goyah akibat angin ribut yang meniup dan gelombang ombak yang memukul . Justeru memilih lelaki yang soleh dan berkualiti sebagai bakal suami amat penting . Mesti disertai dengan menggunakan akal dan rasional yang tinggi . Bukan hanya memilih berdasarkan perasaan cinta semata-mata

Tiada istilah 'Perigi mencari timba' . Itu hanyalah sekadar mitos atau peribahasa yang mengarut . Dalam islam tidak pernah melarang apalagi mengharamkannya . Malah di dalam sejarah Islam , seorang wanita yang mulia dan banyak berjasa dalam dakwah awal Islam telah melakukannya . Beliau ialah Ummu al-Mukminin Khadijah radhiAllahu `anha binti Khuwailid . Beliau telah melamar seorang lelaki mulia , lagi bijak , lagi amanah , lagi kacak , lagi jujur iaitu Muhammad SAW untuk dijadikan suami kepada beliau .

Betapa Khadijah tahu apa yang baik untuk dirinya . Beliaulah yang memulakan lamaran apabila di sana terlihat pada pandangan mata dan hatinya seorang lelaki yang layak dan bisa membimbing beliau . Dan ternyata perbuatannya itu menghasilkan keberuntungan , bukan sahaja di dunia bahkan juga di akhirat

Kalau kita suka pada seseorang dan inginkan dia menjadi pasangan kita sampai ke syurga , kita lamarlah dia . Dia terima atau tidak , kita serahkan pada Allah . Tawakallah , jangan malu untuk melamar lelaki . Tetapi , malulah bila lelaki ajak kita couple dan kita terima

Sumber : PAKAR DARI HATI
Read More

Sikap Lelaki Yang Perempuan Tidak Suka

3 comments

Sikap Lelaki Yang Perempuan Tidak Suka


Sikap lelaki kadang kala buat orang perempuan terasa dan marah, namun dalam tak sedar sebanarnya lelaki bersikap begitu. Jadi, tulisan kali ini membongkar rahsia apakah sikap kaum Adam yang tak digemari kaum Hawa majarotinya. Jom fahami mereka.

Sikap Lelaki Yang Perempuan Tidak Suka


Suka menyampuk
  • Apabila mendengar sesuatu cerita, menjadi cepat bosan, hilang sabar dan suka menyampuk. Cerita tidak didengar dengan tekun.

Memerintah
  • Apabila memerlukan sesuatu, dia seakan-akan memberi perintah dan bukan suatu permintaan. Misalnya, buka pintu), buat kopi, angkat kasut dan tidak bermula dengan pertanyaan yang lebih elok seperti “boleh tolong buatkan kopi” dan “tolong buka pintu tu”

Bergurau kasar
  • Gurauan yang kasar tidak sesuai dengan keperibadian wanita yang lembut sekali gus memperkecilkan wanita apatah lagi jika menggunakan humour yang berbaur sexist. Apabila wanita menunjukkan rasa jengkel, lelaki marah pula dan berkata “gurau pun tak boleh”

Cepat naik berang
  • Sifat lelaki yang cepat berang, suka mengutuk, mengkritik dan meninggikan suara membuat wanita berjauh hati. Lebih baik berkongsi pendapat dengan kaum wanita yang lebih memahami.

Cakap besar
  • Sikap lelaki yang suka “syok sendiri” membosankan. Bermegah-megah dengan pencapaian dan kebaikan diri seakan-akan dirinya sahaja yang paling baik.

Suka mengawal
  • Jika wanita datang dengan sesuatu masalah misalnya berselisih pendapat dengan teman, keluhan tidak didengar secara empati tetapi dengan cepat diberitahu apa yang sepatutnya dilakukan dan bagaimana sesuatu patut dikatakan. Memberi huraian yang tidak dipinta.

Ego sebesar gajah
  • Sukar meminta maaf walaupun sedar akan kesilapan, sukar mengakui kesilapan dan tidak mahu meminta pertolongan. Tidak mahu merendahkan diri.

Tidak suka meluah emosi
  • Walaupun ada sesuatu yang mengganggu fikiran, lelaki lebih suka diam membatu lalu membuat wanita tertanya-tanya dan rasa terasing dan terabai.

Buat wanita rasa bersalah
  • Jika wanita menimbulkan sesuatu perkara yang menimbulkan perasaan kurang senang, lelaki menganggap wanita itulah yang bertanggungjawab membangkitkan perasaan negatif pada dirinya dan bukan terhadap perkara yang disebutkan itu.

Lokek beri pujian
  • Lelaki suka dipuji tetapi berat memberi pujian sama ada jika masakan sedap atau pakaian isteri yang cantik. Mereka seolah-olah tidak perasan sebarang perubahan. Buat penat masak sehari suntuk dan berdandan untuknya.

Pengotor
  • Tiada wanita yang tahan dengan lelaki bersifat pengotor sama ada dalam soal kebersihan diri atau yang suka mengotorkan ruang sekitaran.

Lupa hari-hari istimewa
  • Wanita yang bersifat nostalgik dan romantis memang senang diberi hadiah yang bermakna pada hari-hari istimewa. Lelaki yang “buat dek” terhadap keinginan begini bersiap sedialah apabila cik adik merajuk.

Tidak tunjuk rasa kasih
  • Wanita ingin dibelai dan dimanjakan dan tentunya akan berasa tidak disayangi apabila lelaki bersifat seperti robot, tiada luahan kasih sayang dalam bentuk senyuman, gurauan, berkongsi masalah dan dakapan.


Read More
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...