Punca Bibir Kering Dan Cara Mengatasinya

Punca Bibir Kering Dan Cara Mengatasinya


Bibir kering kadang-kadang boleh mengurangkan keyakinan diri ketika berbicara dengan orang dan kita akan rasa tak selesa apabila lama kelamaan bibir menjadi pecah-pecah kemudian luka dan pedih..

Punca Bibir Kering Dan Cara Mengatasinya

Antara sebab-sebab dan punca bibir kering ialah :

Dehidrasi: kondisi tubuh yang kekurangan cairan dapat mengakibatkan kulit daerah bibir mengalami kekeringan. Biasanya ini banyak terjadi saat puasa dan cuaca panas.

Merokok: meskipun sering dianggap remeh, tetapi asap rokok dapat mencuri kelembaban pada bibir kamu. Oleh sebab itu hentikan mulai sekarang.

Terdedah sinar matahari: sinar UV dapat menyebabkan kelembaban bibir berkurang, apalagi jika bibir terdedah sinar tersebut dapar waktu lama.

Menjilat bibir: dengan menjilat, maka minyak pada bibir kamu akan terlarut. Sehingga akibatnya setelah kering bibir akan menjadi pecah-pecah.

Panas dalam: kondisi panas dalam juga boleh mengakibatkan bibir kering dan pecah-pecah. 


Cara mengatasi Bibir Kering : 
  • Amalkan pemakanan yang sihat dan penuh nutrisi seperti sayur-sayuran, buah-buahan yang kaya dengan Vitamin C, Vitamin B, Zat Besi dan Lemak Essential.
  • Hindari daripada menjilat bibir.
  • Perbanyakkan minum air putih iaitu 8 hingga 13 gelas sehari atau lebih.
  • Hindari dari kebiasaan menggigit bibir yang akan kulit bibir mengelupas dan luka.
  • Hati-hati ketika memilih liptik.

Sekian.
Previous
Next Post »

[PENAFIAN] : www.mreena.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
ConversionConversion EmoticonEmoticon