Kacang Bendi Masak Kicap

3 comments

Kacang Bendi Masak Kicap


Kacang Bendi Masak Kicap


Bahan-bahan :

5 batang kacang bendi

2 bawang putih

3 bawang merah

Segenggam udang kering

Kicap masin, kicap manis dan kicap pedas.




Cara-cara :

1. Panaskan minyak. Masukkan bawang putih, bawang merah dan udang kering yang telah di tumbuk.

2. Kacau sehingga sedikit kekuningan. Masukkan kacang lendir yang telah di potong. Kacau...

3. Masukkan kicap masin, kicap manis dan kicap pedas mengikut kepedasan yang diingini.. (Kalau takde kicap pedas, boleh tukar dengan cili kering atau cili hidup)

4. Kacau sehingga masak dan tutup api.
Read More

Baju Tidur Seksi, Untuk Bakal Pengantin

3 comments

Baju Tidur Seksi,  Untuk Bakal Pengantin


baju tidur seksi, malam pertama, pengantin baru, bulan madu, honeymoon, baju tidur seksi murah, baju tidur wanita

Hidup dalam dunia yang semakin moden dan maju, kita masyarakat asia masih memiliki sifat malu yang sangat tebal.. lebih lebih lagi wanita-wanita yang bakal mengakhiri zaman bujang... Di dalam dunia yang serba canggih ni... semua maklumat hanya di hujung jari je.. Banyak tip-tip bakal pengantin cari.. Memiliki Baju Tidur Seksi merupakan salah satu langkah pertama dalam menghangatkan pasangan pengantin baru..

baju tidur seksi, malam pertama, pengantin baru, bulan madu, honeymoon, baju tidur seksi murah, baju tidur wanita

Tapi, sebagai pasangan yang baru saja memulakan hidup berteman pasti terasa janggal untuk memakai di hadapan pasangan kan.. Malu yang amat rasanya... Di sebab itu, bakal pengantin di galakkan membiasakan diri memakai baju tidur seksi ni tiga bulan sebelum majlis... Hehehe.. Lepas sah nanti mesti mengaumm si suami tengok si isteri...

baju tidur seksi, malam pertama, pengantin baru, bulan madu, honeymoon, baju tidur seksi murah, baju tidur wanita

Satu lagi yang menjadi kerisauan, kat mana nak beli? Takkan nak beli kat butik.... huhuhu.. tak nak tak nak.. Kalau Reen, malu rasanya nak beli kat butik... Lebih senang kalau beli online... Beli, bayar dan nanti tunggu je barang sampai depan rumah...

baju tidur seksi, malam pertama, pengantin baru, bulan madu, honeymoon, baju tidur seksi murah, baju tidur wanitabaju tidur seksi, malam pertama, pengantin baru, bulan madu, honeymoon, baju tidur seksi murah, baju tidur wanita

Reen syorkan bakal-bakal pengantin layari Instagram NAK BELI TAPI SEGAN atau Facebook INTIMATESHOPPE, terdapat banyak koleksi baju tidur seksi yang sesuai untuk bakal-bakal pengantin.. semua pakaian sangat sesuai untuk pasangan suami isteri.. Selain itu korang juga boleh dapatkan tip-tip RAHSIA BAHAGIA RUMAHTANGGA..

baju tidur seksi, malam pertama, pengantin baru, bulan madu, honeymoon, baju tidur seksi murah, baju tidur wanita

Banyak lagi koleksi yang mampu membuat korang rambang mata nak memilih... selain dari design yang pelbagai dan sangat menghairahkan... Baju tidur seksi ini di perbuat dari kain yang sangat berkualiti dan setanding dengan butik-butik.. Selain dari harganya yang dua kali ganda lebiih murah dari butik.. Saiz pula dari sekecil-kecil saiz sehinggalah ke saiz 4XL... Wahhh... berbaloi kan sebab dapat menjimatkan masa dan duit korang..

baju tidur seksi, malam pertama, pengantin baru, bulan madu, honeymoon, baju tidur seksi murah, baju tidur wanita

Selepas pakai baju tidur seksi suami pasti si suami anggau seperti lagu nyanyian R.Azmi ni... Kalau sudah tergoda hati kan gelisah... di manapun berada hati teringat saja.. Sejak aku terpandang wajahnya yang gemilang.. siang malam terbayang fikiran melayang-layang... Ohh si dia paras jelita yang menawan mata... Memang susah ubatnya kalau sudah tergoda.. lesu seluruh anggota.. dunia kurasa panah.. Hanyalah dia tambakan jiwa.. Cahaya mata kanda...

baju tidur seksi, malam pertama, pengantin baru, bulan madu, honeymoon, baju tidur seksi murah, baju tidur wanita

Apa tunggu lagi... 

Mudah je nak membeli baju tidur seksi nak_beli_tapi_segan secara online. Hanya pilih baju di Instagram dan WhatsApps ke :

IG name :  @nak_beli_tapi_segan
Sales team : 018 24 88850

@intimateshoppe
Sales team : 017 257 1281

@rahsia_bahagia_rumahtangga
Sales team : 018 24 888 50

No phone sale team : 018 24 888 50

Facebook : www.facebook.com/intimateshoppe

baju tidur seksi, malam pertama, pengantin baru, bulan madu, honeymoon, baju tidur seksi murah, baju tidur wanita

Ni baju tidur Reen dari Instagram Nak Beli Tapi Segan.. cantik Reen suka sangat kain satin sangat lembut dan sangat selesa di pakai... Reen akui baju ni memang mengancam dan seksi... Hehehe...



Read More

Resepi Kuih Keria Lembut Dan Gebu

Leave a Comment

Resepi Kuih Keria Lembut Dan Gebu



Resepi Kuih Keria Lembut Dan Gebu


Bahan-bahan :

1 kg keledek oren

1 sudu makan mentega

2 sudu makan yis

Tepung gandum

Secubit garam


Cara-cara :

1. Kupas dan rebus ubi sehingga lembut. Buangkan air rebusan.

2. Leyekkan keledek bersama mentega.

3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit.

4. Masukkan yis. Tambahkan tepung, sekiranya doh masih melekat di jari.

5. Bulatkan doh-doh menjadi cincin.. sehingga habis..

6. Panaskan minyak. Dan masukkan satu persatu.. (Reen guna periuk kecil sebab nak doh tenggelam kedalam.. sehingga doh akan timbul dengan sendiri di permukaan minyak)

7. Angkat bila sudah kekuning-kuningan.


Resepi Kuih Keria Lembut Dan Gebu


Untuk Salutan Kuih Keria..

- Untuk salutan ni Reen cuma guna Gula Apong (ni cara kat Sarawak buat..

1. Panaskan kuali.

2. Masukkan 2 sudu gula apong..

3. Kacau sehingga cair dan ringan. Jangan tunggu sehingga mendidih. Takut hangus dan jadi pahit nanti)

4. Masukkan kuih keria.. (anggaran dalam 15-20 biji)

5. Gaul sehingga rata dan buat.

6. Sedap di makan ketika masih panas..




Sekiranya tak ada gula Apong.. boleh gunakan bahan lain...

Sira Kuih Keria (Kredit : Azie Kitchen)

1. Panaskan 3 sudu besar gula bersama 2 sudu besar air dengan api perlahan sehingga air gula pekat dan berbuih.

2. Masukkan kuih keria yang telah siap di goreng tadi.

3. Apabila air gula bersalut rata di kuih keria, taburkan sedikit tepung gandum. Supaya tahan lama dan tidak mudah cair.

4. Terus kacau rata sehingga kerak gula melekat di kuih.

5. Tutul api dan boleh di keluarkan dari kuali.

Resepi Kuih Keria Lembut Dan Gebu

Read More

Biobax Cool Theraphy Mampu Melegakan Kesakitan

Leave a Comment

Biobax Cool Theraphy Mampu Melegakan Kesakitan


Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung

Kesakitan... datangnya bagai ribut dan pulangnya macam semut.. nak melegakan kesakitan tu kadang-kadang mengambil masa... Reen nak kongsi sesuatu yang mampu melegakan kesakitan yang korang alami seperti sakit sendi dan tulang belakang iaitu BIOBAX COOL THERAPHY.. Selain itu, Biobax Cool Theraphy ini sangat membantu melegakan sakit pinggang yang di alami ibu-ibu mengandung.. Di mana sahaja korang rasa sakit.. korang spray je. Insya Allah, Biobax membantu melegakan kesakitan korang dengan cepat..

Biobax Cool Therapy merupakan satu produk spray terapi untuk mengurangkan sakit belakang dan sakit pinggang terutamanya untuk ibu yang sedang mengandung dan untuk ibu dan ayah kita di kampung yang sering mengadu sakit.

Hanya spray saja di bahagian sakit, kesannya boleh dirasai seawal 3 minit. Jika digunakan secara berterusan, insyaAllah sakit tersebut boleh sembuh. Yang bestnya, spray ini tidak panas seperti minyak angin di luar sana. Ianya ada efek sejuk dan nyaman sangat lepas kita pakai.

Bahan-bahan dalam Biobax Cool Theraphy adalah 100% organik. Jadi Biobax Cool Theraphy sesuai untuk ibu mengandung dan ibu berpantang.

Kegunaan Biobax Cool Theraphy

Untuk kelegaan segera, sakit-sakit biasa, sakit otot dan sendi yang biasa seperti :

  1. Sakit Belakang
  2. Ketegangan
  3. terseliuh
  4. Lenguh-lenguh
  5. Selsema / Resdung

Selain lenguh-lenguh, Biobax Cool Theraphy boleh melegakan selsema. Spray biobax pada tangan. Kemudian gosok kedua belah tangan dan sedut bau di tapak tangan sehingga hilang bau.

Kelebihan Biobax Cool Theraphy
  1. Melegakan lenguh leher & sendi 
  2. Segera melegakan sakit belakang dengan kesan sejuk 
  3. Tahan sehingga 5 jam 
  4. Melancarkan peredaran darah 
  5. Membantu melegakan lenguh bahu & leher 
  6. Terbukti berkesan untuk kelegaan belakang 
  7. Sesuai untuk melegakan selsema & resdung 
  8. Tidak Panas – Ada kesan sejuk yang sangat selesa selepas dipakai. 
  9. Tidak Bau Ubat – Bau segar yang menenangkan fikiran. 
  10. Molekul Sangat Halus – Senang meresap ke dalam kulit. 
  11. Tidak melekit – Selesa untuk dipakai. 
  12. Senang digunakan – Hanya spray saja di bahagian sakit. 
  13. Ada kelulusan KKM – Dijamin selamat untuk digunakan. (NOT151103971K) 
  14. Kesan Segera – Kesan akan dirasai sepantas 60 saat saja.Biobax boleh digunakan 500 kali semburan iaitu tahan lebih 3 bulan untuk penggunaan yang konsisten 3 kali sehari..


Reen saranjan, Biobax perlu ada dalam setiap keluarga. Haa apa lagi? Jom lah dapatkan seorang satu atau belikan kepada insan yang tersayang!

Harga mampu milik 1 botol Biobax iaitu 
RM80 (SM) dan RM85 (SS) termasuk pos..

Sekiranya berminat boleh whatsapp Reen +6010-5255601


TESTIMONI PENGGUNA BIOBAX :


Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung
"BIOBAX MEMBANTU MENGURANGKAN SAKIT CONTRACTION"



Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung
"10 SAAT SAKIT BERKURANGAN DAN HILANG"


Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung
"BIOBAX BAGUS, DAPAT KURANGKAN SAKIT BELAKANG"


Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung
"DALAM MASA 5 MINIT, SAKIT KEPALA LEGA"


Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung
"HUSBAND PAKAI UNTUK RESDUNG, SAKIT PINGGANG CEPAT HILANG"


Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung
"SAKIT PINGGANG, BAHU, BETIS BERKURANGAN"


Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung
"SAKIT LUTUT DAH BERTAMBAH OK"


Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung
"MASALAH SLIP DISC MAKIN BERKURANGAN"


Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung
"LEHER TERGELIAT, KAKI SAKIT. BIOBAX SEDAP DI PAKAI"

Harga mampu milik 1 botol Biobax iaitu 
RM80 (SM) dan RM85 (SS) termasuk pos..

Apa tunggu lagi, dapatkan segera Biobax dari 
AGEN SAH BIOBAX : WHATSAPP  010-5255601








Read More

Biobax Cool Theraphy Mampu Melegakan Kesakitan

1 comment

Biobax Cool Theraphy Mampu Melegakan Kesakitan


Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung

Kesakitan... datangnya bagai ribut dan pulangnya macam semut.. nak melegakan kesakitan tu kadang-kadang mengambil masa... Reen nak kongsi sesuatu yang mampu melegakan kesakitan yang korang alami seperti sakit sendi dan tulang belakang iaitu BIOBAX COOL THERAPHY.. Selain itu, Biobax Cool Theraphy ini sangat membantu melegakan sakit pinggang yang di alami ibu-ibu mengandung.. Di mana sahaja korang rasa sakit.. korang spray je. Insya Allah, Biobax membantu melegakan kesakitan korang dengan cepat..

Biobax Cool Therapy merupakan satu produk spray terapi untuk mengurangkan sakit belakang dan sakit pinggang terutamanya untuk ibu yang sedang mengandung dan untuk ibu dan ayah kita di kampung yang sering mengadu sakit.

Hanya spray saja di bahagian sakit, kesannya boleh dirasai seawal 3 minit. Jika digunakan secara berterusan, insyaAllah sakit tersebut boleh sembuh. Yang bestnya, spray ini tidak panas seperti minyak angin di luar sana. Ianya ada efek sejuk dan nyaman sangat lepas kita pakai.

Bahan-bahan dalam Biobax Cool Theraphy adalah 100% organik. Jadi Biobax Cool Theraphy sesuai untuk ibu mengandung dan ibu berpantang.

Kegunaan Biobax Cool Theraphy

Untuk kelegaan segera, sakit-sakit biasa, sakit otot dan sendi yang biasa seperti :

  1. Sakit Belakang
  2. Ketegangan
  3. terseliuh
  4. Lenguh-lenguh
  5. Selsema / Resdung

Selain lenguh-lenguh, Biobax Cool Theraphy boleh melegakan selsema. Spray biobax pada tangan. Kemudian gosok kedua belah tangan dan sedut bau di tapak tangan sehingga hilang bau.

Kelebihan Biobax Cool Theraphy
  1. Melegakan lenguh leher & sendi 
  2. Segera melegakan sakit belakang dengan kesan sejuk 
  3. Tahan sehingga 5 jam 
  4. Melancarkan peredaran darah 
  5. Membantu melegakan lenguh bahu & leher 
  6. Terbukti berkesan untuk kelegaan belakang 
  7. Sesuai untuk melegakan selsema & resdung 
  8. Tidak Panas – Ada kesan sejuk yang sangat selesa selepas dipakai. 
  9. Tidak Bau Ubat – Bau segar yang menenangkan fikiran. 
  10. Molekul Sangat Halus – Senang meresap ke dalam kulit. 
  11. Tidak melekit – Selesa untuk dipakai. 
  12. Senang digunakan – Hanya spray saja di bahagian sakit. 
  13. Ada kelulusan KKM – Dijamin selamat untuk digunakan. (NOT151103971K) 
  14. Kesan Segera – Kesan akan dirasai sepantas 60 saat saja.Biobax boleh digunakan 500 kali semburan iaitu tahan lebih 3 bulan untuk penggunaan yang konsisten 3 kali sehari..


Reen saranjan, Biobax perlu ada dalam setiap keluarga. Haa apa lagi? Jom lah dapatkan seorang satu atau belikan kepada insan yang tersayang!

Harga mampu milik 1 botol Biobax iaitu 
RM80 (SM) dan RM85 (SS) termasuk pos..

Sekiranya berminat boleh whatsapp Reen 010-5255601


TESTIMONI PENGGUNA BIOBAX :


Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung
"BIOBAX MEMBANTU MENGURANGKAN SAKIT CONTRACTION"



Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung
"10 SAAT SAKIT BERKURANGAN DAN HILANG"


Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung
"BIOBAX BAGUS, DAPAT KURANGKAN SAKIT BELAKANG"


Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung
"DALAM MASA 5 MINIT, SAKIT KEPALA LEGA"


Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung
"HUSBAND PAKAI UNTUK RESDUNG, SAKIT PINGGANG CEPAT HILANG"


Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung
"SAKIT PINGGANG, BAHU, BETIS BERKURANGAN"


Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung
"SAKIT LUTUT DAH BERTAMBAH OK"


Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung
"MASALAH SLIP DISC MAKIN BERKURANGAN"


Sakit sendi, sakit lutut, sakit pinggang, sengal,  sakit tulang belakang, biobax, ibu mengandung
"LEHER TERGELIAT, KAKI SAKIT. BIOBAX SEDAP DI PAKAI"


Harga mampu milik 1 botol Biobax iaitu 
RM80 (SM) dan RM85 (SS) termasuk pos..

Apa tunggu lagi, dapatkan segera Biobax dari 
AGEN SAH BIOBAX : WHATSAPP  010-5255601








Read More

Resepi Mee Kuey Teow Goreng Mudah Dan Sedap

3 comments

Resepi Mee Kuey Teow Goreng Mudah Dan Sedap



Resepi Mee Kuey Teow Goreng Mudah Dan Sedap


Resepi Mee Kuey Teow Goreng


2 bungkus mee kuey teow

150g ayam

Sayur kobis

3 biji bawang putih

4 biji bawang merah

1 biji bawang besar

1inci halia

Segenggam udang kering

10 sudu sos cili

2 susu kicap pedas

2 sudu kicap manis

3 sudu kicap masin

1 sudu sos tiram

Daun sup, Limau kasturi dan Cili



Cara-cara :

1. Panaskan minyak masak, masukkan bawang putih, bawang merah dan udang kering yang telah di tumbuk sehingga sedikit kekuningan.

2. Masukkan ayam yang telah di gaul dengan halia (di tumbuk lumat). Kacau sehingga masak.

3. Masukkan sos cili, kicap pedas, kicap masin, kicap manis dan sos tiram. Kacau sehingga sebati dan mendidih.

4. Masukkan bawang besar yang di hiris halus dan kobis. Kacau sehingga sayur layu.

5. Masukkan mee kuey teow. Gaul sehingga rata dan mee masak.

6. Masuk ke dalam bekas. Kemudian taburkan daun sup, limau kasturi dan cili sebagai hiasan.
Read More

Resepi Mee Goreng Mudah Dan Sedap

1 comment

Resepi Mee Goreng Mudah Dan Sedap



Resepi Mee Goreng Mudah Dan Sedap


Resepi Mee Goreng


2 bungkus mee kuning

150g ayam

Sayur kobis

3 biji bawang putih

4 biji bawang merah

1 biji bawang besar

1inci halia

Segenggam udang kering

10 sudu sos cili

2 susu kicap pedas

2 sudu kicap manis

3 sudu kicap masin

1 sudu sos tiram

Daun sup, Limau kasturi dan Cili



Cara-cara :

1. Panaskan minyak masak, masukkan bawang putih, bawang merah dan udang kering yang telah di tumbuk sehingga sedikit kekuningan.

2. Masukkan ayam yang telah di gaul dengan halia (di tumbuk lumat). Kacau sehingga masak.

3. Masukkan sos cili, kicap pedas, kicap masin, kicap manis dan sos tiram. Kacau sehingga sebati dan mendidih.

4. Masukkan bawang besar yang di hiris halus dan kobis. Kacau sehingga sayur layu.

5. Masukkan mee kuning. Gaul sehingga rata dan mee masak.

6. Masuk ke dalam bekas. Kemudian taburkan daun sup, limau kasturi dan cili sebagai hiasan.
Read More

Resepi Sup Daging

Leave a Comment

Resepi Sup Daging


Resepi Sup Daging


Resepi Sup Daging


Bahan-bahan

1 kilo daging (tulang yg ada isi)

5 biji bawang putih di hiris

6 biji bawang merah di hiris

2 halia sebesar ibu jari

3 biji kentang

3 biji tomato

1 serai

1 ikat suun (basuh dan rendam)

1 sudu makan serbuk kurma ayam/daging

Daun sup

Rempah tumis



Cara-cara :

1. Rebus daging bersama serai yang dititik hujung dan halia yang telah di tumbuk, sehingga daging empuk.

2. Setelah daging empuk. Baru mulakan goreng rempah tumis. Masukkan rempah tumis ke dalam sup.

3. Goreng bawang putih, bawang merah dan halia satu persatu (di goreng berasingan) sehingga kekuning-kuningan.

4. Bahagikan bawang putih dan merah yang telah di goreng kepada dua. Masukkan sebahagian ke dalam sup bersama semua halia yang di goreng tadi. Sebahagian lagi untuk hiasan selepas sup masak.

5. Masukkan kentang. Tunggu sehingga kentang lembut.

6. Selepas itu, masukkan serbuk kurma ayam/daging.

7. Masukkan garam dan ajijomoto secukupnya.

8. Masukkan suun sehingga masak.

9. Biarkan mendidih sebentar sebelum memasukkan tomato dan daun sup. Masak dam tutup api dapur.

10. Selamat mencuba.
Read More

Sambal Goreng Udang

Leave a Comment

Sambal Goreng Udang


Sambal Goreng Udang


Sambal Goreng Udang


Bahan-bahan :

1 kilo udang (buang kulit)

4 biji bawang putih

10 biji bawang merah

2 biji bawang besar

10-12 cili kering

1 sudu teh asam jawa

Gula



Cara-cara :

1. Panaskan minyak. Masukkan cili, bawang putih, bawang merah dan bawang besar yang telah di kisar untuk membuat sambal goreng.

2. Kacau sehingga sambal masak. Gunakan api sederhana. Sentiasa kacau agar sambal masak rata dan tidak hangus. Biasanya sambal akan masak dalam masa 30 minit lebih.

3. Kacau sehingga pecah minyak.

4. Masukkan garam, ajinomoto dan asam jawa. Kacau sebati.

5. Masukkan udang. Kacau sehingga udang masak.

6. Akhir sekali masukkan gula. Kacau dan tutup api.

7. Selamat mencuba.
Read More

Resepi Sawi Pahit Cina Dan Sup Ikan Pelayak

1 comment

Resepi Sawi Pahit Cina Dan Sup Ikan Pelayak


Resepi Sawi Pahit Cina Dan Sup Ikan Pelayak..

Resepi Sawi Pahit Cina Dan Sup Ikan Pelayak

Sayur Sawi Pahit Cina

Bahan-bahan :

1 ikat sawi pahit (di asing batang dan daun)

2 biji bawang putih

3 biji bawang merah

Segengam udang kering



Cara-cara :

1. Panaskan minyak. Masukkan bawang putih, bawang merah dan udang kering yang telah di tumbuk.

2. Kacau... Kemudian masukkan batang sawi pahit.

3. Selepas itu, masukkan sedikit air supaya batang sawit lembut.

4. Masukkan daun sawi pahit. Kacau sehingga sedikit layu.

5. Garam dan ajinomoto secukup rasa.

6. Kacau sehingga sayur layu. Tutup api dapur.

7. Selamat mencuba.


Resepi Sawi Pahit Cina Dan Sup Ikan Pelayak

Sup Ikan Pelayak


Bahan-bahan :

2 hiris ikan pelayak (dihiris sebesar 2 inci)

3 bawang putih

4 bawang merah

2 inci halia

600 ml air

Daun sup


Cara-cara :

1. Panaskan minyak. Masukkan bawang putih, bawang merah dan halia yang telah dihiris halus. Kacau sehingga kekuning-kuningan.

2. Masukkan air. Biar sehingga mendidih.

3. Kemudian masukkan ikan pelayak.

4. Bila ikan sudab masak. Masukkan garam dan ajinomoto secukup rasa.

5. Akhir sekali masukkan daun sup. Tutup api dapur.

6. Selamat mencuba.
Read More

Nasi Goreng Pattaya Dan Sup Telur

2 comments

Nasi Goreng Pattaya Dan Sup Telur


Nasi Goreng Pattaya Dan Sup Telur

Nasi Goreng Pattaya Dan Sup Telur


Nasi Goreng Pattaya

Bahan-bahan :

2 tangkai cili kering

2 biji bawang putih

3 biji bawang merah

Segenggam udang kering

2 mangkuk nasi putih

2 biji telur




Cara-cara :

1. Tumbuk cili kering, bawang putih, bawang merah dan udang kering.

2. Panaskan minyak. Masukkan bahan-bahan yang di tumbuk tadi sehingga naik bau..

3. Masukkan nasi putih. Gaul sehingga rata.

4. Kemudian masukkan garam dan ajinomoto secukup rasa. Ketepikan dari api dapur.

5. Pukul telur dan sedikit garam berasingan.

7. Panaskan minyak dan masukkan telur dan ratakan telur.

8. Angkat telur dan masukkan ke atas mangkuk. Kemudian masukkan nasi goreng ke dalam telur tersebut.

9. Tutup kan nasi dengan telur dan ambil pinggan dan tungkupkan..

10. Hiasan dengan sos dan mayonis.


♡ Note : 1 biji telur untuk membalut 1 mangkuk nasi goreng ♡





Sup Telur


Bahan-bahan :

4 biji telur

2 biji kentang ( potong 4 / 6)

3 biji bawang putih (di hiris halus)

4 biji bawang merah (di hiris halus)

1 inci halia (di hiris halus)

Rempah tumis (kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih, buah pelaga)

1 1/2 L Air



Cara-cara :

1. Panaskan minyak. Dan masakkan rempah tumis, bawang merah dan halia.. Kalau sehingga sedikit kekuningan.

2. Kemudian masukkan bawang putih. (Bawang putih cepat hangus sbb tu Reen masukkan lewat sikit).

3. Kacau bawang sehingga kekuningan seperti bawang gorang.

4. Masukkan air. Selepas itu, masukkan kentang.. Biar sehingga mendidih dan kentang menjadi lembut. Api dapur jangan terlalu besar. Gunakan api sederhana.

5. Bila kentang sudah lembut.. Masukkan telur satu persatu.

6. Akhir sekali masukkan garam dan ajinomoto secukup rasa. (Kalau pakai secukup rasa, jangan masukkan garam dan aji)

7. Selamat mencuba.



Read More

Sayur Kacang Campur Terung Masak Kicap

2 comments

Sayur Kacang Campur Terung Masak Kicap


Sayur Kacang Campur Terung Masak Kicap

Sayur Kacang Campur Terung Masak Kicap


Bahan-bahan

1 biji terung

5 batang sayur kacang

10 sudu makan kicap masin

6 sudu makan kicap manis

2 biji bawang putih

3 biji bawang merah

2 tangkai cili kering

Segenggam udang kering



Cara-caranya :

1. Tumbuk cili kering, bawang putih, bawang merah dan udang kering.

2. Panaskan minyak dan masukkan bahan yang di tumbuk tadi.

3. Kemudian masukkan sayur kacang dan terung.

4. Selepas itu masukkan kicap masin dan kicap manis.

5. Tambah garam andai tak cukup masin.

6. Kacau sehingga masak. Dan tutup api dapur.

7. Selamat mencuba
Read More

Sayur Kacang Masak Kunyit

3 comments

Sayur Kacang Masak Kunyit


Sayur kacang masak kunyit


Sayur kacang masak kunyit


Bahan-bahan

Sayur kacang

3 biji bawang putih

4 biji bawang merah

Segenggan udang kering

3 sudu teh serbuk kunyit



Cara-cara :

1. Bawang putih, bawang merah dan udang hidup di tumbuk.

2. Panaskan minyak dan masukkan bahan yang di tumbuk sehingga kekuningan.

3. Masukkan serbuk kunyit dan kacau.

4. Kemudian masukkan sayur kacang dan sedikit air. Kacau sehingga sayur kacang layu.

5. Masukkan garam dan ajinomoto secukup rasa.

6. Selamat mencuba.
Read More

Ikan Tenggiri Masak Kari

1 comment

Ikan Tenggiri Masak Kari



  Ikan Tenggiri Masak Kari


Resepi Ikan Tenggiri Masak Kari


Bahan-bahan :

10 hiris Ikan tenggiri

3 biji bawang putih

4 biji bawang merah

1 inci halia

1 1/2 sudu kari

3 biji tomato (hiris 4)

4 batang bendi (hiris 2)

100ml Santan

1 batang serai

2cm asam keping

1 mangkuk air



Cara-cara

1. Panaskan minyak.

2. Masukkan bawang putih, bawang merah, halia yang di tumbuk dan serai yang di titik hujungnya.. Kacau sehingga sedikit kekuningan...

3. Masukkan kari yang sudah di gaul rata dengan air.. kacau sehingga kari pecah minyak..

4. Masukkan air.. Kacau dan biar mendidih sebentar.

5. Masukkan bendi. Sehingga bendi lembut...

6. Kemudian masukkan ikan tenggiri.. Biar sehingga ikan masak.

7. Selepas itu, masukkan santan dan asam keping. Kacau rata dan sehingga mendidih..

8. Masukkan garam dan ajinomoto secukup rasa.. Akhir sekali masukkan tomato.

9. Tutup api dapur..

10. Selamat mencuba

Read More

GANJARAN BESAR SEDEKAH RAMADHAN

Leave a Comment

GANJARAN BESAR SEDEKAH RAMADHAN



GANJARAN BESAR SEDEKAH RAMADHAN


RAMADAN menjanjikan banyak kelebihan dan ganjaran. Antaranya amalan sunat diberi ganjaran pahala ibadat fardu, yang fardu diberi ganjaran 70 kali ganda. Demikian juga dalam bab sedekah. Bagi umat Islam yang suka bersedekah, pastinya Ramadan sentiasa ditunggu-tunggu untuk mendapat kelebihan yang dijanjikan oleh Allah SWT.


Rasulullah SAW juga adalah insan yang paling dermawan. Sifat pemurah Baginda adalah berlipat kali ganda dalam bulan mulia ini berbanding bulan-bulan lain.


Ketahuilah bahawa Allah SWT melipatgandakan pahala orang yang bersedekah.


Ini dijelaskan menerusi firman-Nya yang bermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang bersedekah baik lelaki mahupun perempuan dan meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, nescaya akan dilipat-gandakan (ganjarannya) kepada mereka dan bagi mereka pahala yang banyak. (al-Hadid: 18)


Seharusnya ini menjadi pemangkin kepada umat Islam untuk bersedekah terutama kepada golongan yang kurang bernasib baik. Sedekah itu pula bukan mesti banyak, sedikit pun mencukupi kerana yang penting adalah ikhlas.


Ingatlah ganjaran yang disebutkan oleh Nabi SAW yang bermaksud: “Barang siapa memberi makan kepada orang yang berpuasa maka baginya seperti pahala orang yang berpuasa itu tanpa mengurangi sedikitpun dari pahalanya”. (Riwayat Ahmad dan At-Tirmidzi).


Oleh itu, marilah kita mengambil kesempatan Ramadan kali ini menyediakan juadah berbuka puasa kepada jiran atau pun saudara seagama. Ini boleh dilakukan secara bersendirian atau dengan mengambil giliran menyumbang wang kepada masjid atau surau menyediakan juadah berbuka puasa.


Bagi yang berkebolehan membuat kuih apa salahnya hadiahkan sepiring kepada jiran tetangga. Bagi yang tidak sempat memasak, apa kata mulai tahun ini beli lebih sedikit kuih muih atau makanan untuk disedekahkan kepada orang berbuka puasa. Bayangkan kegembiraan orang yang berbuka puasa itu lebih-lebih lagi bagi mereka yang bermusafir dan singgah di masjid atau surau kariah kita.


Alangkah baik jika kempen derma minimum RM1 turut dipromosi kepada setiap jemaah masjid dan surau. Ini bertujuan menyuburkan budaya bersedekah dalam kalangan umat Islam terutamanya kanak-kanak.


Ingatlah setiap kebajikan yang kita lakukan walau sebesar zarah akan diperlihatkan ganjarannya di akhirat kelak. Lebih penting lagi, kita menghayati sabda Nabi SAW yang bermaksud: Tangan yang di atas lebih baik dari tangan yang di bawah. Tangan di atas adalah orang yang memberi dan tangan yang di bawah adalah orang yang meminta. (Riwayat Bukhari dan Muslim)


Selain itu, keutamaan bersedekah yang lain adalah:


- Sedekah dapat menghapus dosa. Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Sedekah dapat menghapus dosa sebagaimana air memadamkan api”. (Riwayat Tirmidzi)


- Orang yang bersedekah mendapat naungan di hari akhirat. Nabi SAW dalam sabdanya menyebut antara tujuh golongan yang mendapat naungan Allah di akhirat kelak ialah: “Seorang yang bersedekah dengan tangan kanannya, ia menyembunyikan amalnya itu sampai-sampai tangan kirinya tidak mengetahui apa yang disedekahkan oleh tangan kanannya”. (Riwayat Bukhari)


- Sedekah memberi keberkatan pada harta. Ia berdasarkan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: “Harta tidak akan berkurang dengan sedekah...” (Riwayat Muslim)


Jika tidak mampu menyumbang harta, setidak-tidaknya berusahalah menyumbang tenaga dan fikiran dengan mengajak orang sekeliling melakukan kebaikan.



Sumber: Utusan Malaysia
Read More

Daging Masak Kurma Kicap

3 comments

Daging Masak Kurma Kicap



Daging Masak Kurma Kicap

Resepi Daging Masak Kicap...

Bahan-bahan :

500g daging

2 sudu makan serbuk kurma ayam/daging

5 sudu makan kicap masin

2 sudu makan kicap pekat

1 inci Halia

2 biji bawang putih

3 biji bawang merah

1 batang serai

2 sudu kerisik

Rempah tumis (kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih, buah pelaga)




Cara-cara :

1. Daging di rebus dengan halia yang telah lumat di tumbuk dan serai yang dititik hujung. Rebus sampai Daging menjadi empuk dan lembut. Kemudian masukkan kicap masin. Api dapur di biarkan sederhana.

2. Tumbuk bawang putih dan bawang merah.

3. Panaskan minyak di dalam kuali. Masukkan rempah tumis dan bawang yang di tumbuk tadi sehingga sedikit kekuningan.

4. Kemudian masukkan kari kurma yang telah di larut bersama sedikit air. Kacau sehingga pecah minyak.

5. Masukkan kari kurma yang telah pecah minyak tadi ke dalam periuk daging. Kacau. Dan masukkan kicap pekat.

6. Kacau daging sehingga mendidik. Kekalkan api dapur sederhana. Masukkan garam dan aji secukup rasa.

7. Siap dan tutup api.
Read More

Miliki Shawl Exclusive By Papaglamz Secara PERCUMA

4 comments
Assalamualaikum semua. Dengan ini PapaG lancarkan satu segmen Miliki Shawl Exclusive By Papaglamz Secara PERCUMA. Siapa nak angkat tangan. Untuk pengatahuan semua baru-baru ini Papaglamz telah melancakan Koleksi Terbaru Shawl Exclusive By Papaglamz (klik disini).  Pelancaran Koleksi Terbaru Shawl Exclusive By Papaglamz ni akan dapat membantu anda dalam membuat pemilihan shawl yang cantik, glamour, exclusive dan menarik untuk anda gayakan. Lebih-lebih lagi nak raya ni kan?



Korang nak cuba Shawl Exclusive By Papaglamz secara PERCUMA? Mudah je. Jom join segmen yang PapaG buat ni. Klik kat banner di atas tu yer.

Warna-warna pilihan koleksi terbaru shawl exclusive by Papaglamz

Baiklah, terlebih dahulu PapaG cerita sedikit tentang konsep shawl yang terbaru dari Papaglamz ni dulu yer. Sebenarnya koleksi kali ini menampilkan shawl yang mempunyai potongan asas segi empat tepat. Ukuran panjang dan lebar lebih kurang 190cm X 80cm. Semoga shawl yang PapaG keluar ni dapat memenuhi kehendak wanita-wanita diluar sana yang ingin berfesyen tetapi tetap menjaga dan menutupi AURAT dengan sempurna. Insyallah. 

Dalam pemilihan material, kami menggunakan kain Chiffon Glitter. Antara sebab PapaG menggunakan kain jenis ini ialah jenis kain ini yang nampak lebih Glamour dan anggun pada si pemakai serta MUDAH BERALUN yang penting TIDAK JARANG. Kalau korang nak tahu, untuk koleksi kali ini PapaG tampilkan KHAS satu shawl yang warnanya LIMITED. Sebab hanya SATU warna sahaja shawl yang diperbuat dengan menggunakan kain Chiffon Moist Crepe. Bagi mereka yang dah mencuba koleksi shawl PapaG yang lepas tentu tahu bagaimana CANTIK dan SELESAnya memakai shawl PapaG yang menggunakan kain jenis ni kan? Jadi buat mereka yang merindui shawl PapaG dibuat dari kain jenis ini korang boleh grab dalam koleksi terbaru ni. Tapi SATU WARNA je la iaitu Musted Yellow.

Terdapat 7 warna berbeza yang korang boleh lihat seperti gambar yang PapaG tunjukkan di bawah ni.

wide-shawl-exclusive







Memandangkan sekarang ni (ikut tarikh entri ni) masih lagi mood-mood promosi dari kami, jadi kami menjual Shawl Exclusive by Papaglamz seperti harga di bawah ni.

1 helai RM 34.00 + Postage RM 6.00 = RM 40.00
3 helai RM 100.00 termasuk postage 

CEPAT REBUT SEKARANG....!!!!

Wassap : 0196141393

Jangan lupa ikuti Perjalanan Shawl Exclusive by Papaglamz ni IG dan FB tau.

Ig : exclusive_by_papaglamz
FB : Papaglamz
Official Artikel : Shawl Exclusive by Papaglamz


Read More
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...