Tip Rawat Ketumbit

Tip Rawat Ketumbit

Tip Rawat Ketumbit

Mata tumbuh ketumbit? Nak buka mata pun sakit kan, sampai rasa perit dan berdenyut-denyut bila diusik. Tahukah anda ketumbit itu tumbuh disebabkan mata korang sebenarnya terkena jangkitan kuman. Bakteria mula membiak di akar bulu mata sebelum timbul satu benjolan kecil bewarna merah di tepi mata. Jadi, bagaimana nak hilangkan ketumbit dengan mudah dan cepat? Jangan risau, kami ada tips untuk korang. Baca dekat bawah ni.

1) Rendam kain dalam air suam dan letak dekat mata
  • Ambil tuala bersiah, rendamkan dalam air suam dan tekap pada mata selama 10-15 minit. Cara ini untuk mengatasi penyumbatan pada kelenjar di kelopak mata dan boleh mengurangkan rasa gatal serta mengecilkan benjolan itu.

2) Bawang Putih
  • Potong bawang putih halus-halus. Sebelum tu korang kena bersihkan mata dengan air suam dan letak bawang pada ketumbit di mata. Kenapa bawnag putih? Bawang putih mengandungi zat anti bakteria yang boleh menyembuhkan masalah mata ketumbit.

3) Dauh Sirih
  • Ambil beberapa helai daun sirih dan rebus hingga mendidih. Bila dah siap mendidih, korang angkat daun sirih tersebut dan perah. Guna air perahan tadi untuk bersihkan mata yang ketumbit.

4) Antibiotik
  • Penggunaan antibiotik penting untuk merawat dan letakkan ke dalam mata untuk menghapuskan kuman dan bakteria.
Previous
Next Post »

1 Komen:

Write Komen

[PENAFIAN] : www.mreena.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
ConversionConversion EmoticonEmoticon