Siapa BODOH!!!

"Orang BODOH nampak PANDAI... Bila banyak DUIT,
Sebaliknya... Orang PANDAI nampak BODOH... Bila tak de DUIT."
Aku jumpa ayat atas tu kat satu risalah dalam peti surat opis...
SIAPA BODOH???
Orang yang ada duit atau orang yang tak de duit???
Atau orang yang buat ayat tu... BODOH
Luu... pikirlah sendiri....

Hakikat zaman sekarang...
Hidup memang memerlukan duit... sikit2 duit...
Nak beli tu... kena ada duit... 
Nak beli ni... pun kena ada duit...
Nak masuk tandas pun kena bayar duit...
Tapi ayat kat atas tu... macam tak kena jer kan...

"Orang BODOH nampak PANDAI... Bila banyak duit"
Kalau tak pandai uruskan duit tu... nampak bodohlah dia... kan
Senang jer kena tipu... kena pergunakan...

"Orang PANDAI nampak BODOH... Bila tak de duit"
Mungkin orang pandai ni nak hidup sederhana... tak nak jadi hamba duit...
Dan... dan... dari pengalaman akulah... makin banyak duit yang kita ada...
Makin byklah kita berbelanja... kadang2 tu yg di beli entah ape2 jer... 
RM 1000 boleh habis dalam beberapa jam jer... kan...

Dan hakikat kehidupan ni..
Kita hidup ni bukan sahaja memerlukan duit....
Kita juga memerlukan kasih sayang, hidup yang damai bahagia...
Kalau banyak duit tapi hidup sunyi, sedih...
Tak bahagia, tak guna jugak kan...

Apa yang penting kita jangan jadi 'HAMBA DUIT'
Di perBODOHkan kerana DUIT...
Tu lagi nampak keBODOHan...

Fikir2kan & Renung2kan

p/s : perut tak selesa bila 'kawan baik' datang melawat....
Dan akhirnya, aku dah habis baca NOVEL BIDADARI SALJU
Previous
Next Post »

29 Komen

Write Komen
Deqla manjew
AUTHOR
Selasa, Jun 26, 2012 1:02:00 PTG delete

org yg tulis tu kot yg bodo? hihi..takde tmpt lain ke dye nk jd penceramah?? kat dlm peti pos jugak dye sumbat mende alah tu pe hal? haha.. lawak lak..

Reply
avatar
nn lylyn
AUTHOR
Selasa, Jun 26, 2012 1:05:00 PTG delete

perkataan bodoh tu xsesuai digunakan..kena ganti perkataan yang baik sikit kan =)

Reply
avatar
Selasa, Jun 26, 2012 1:25:00 PTG delete

yg pnting kte jgn jdi bodoh juak..hihi

Reply
avatar
Selasa, Jun 26, 2012 1:33:00 PTG delete

duit bukan segala2nya n bukan penentu tahap kebijaksanaan seseorang itu

Reply
avatar
cendol
AUTHOR
Selasa, Jun 26, 2012 1:55:00 PTG delete

hahaha bodoh betol statement tu.
adoiyaii..mmg sekarang sume perlu duit.tp duit tu x smesti nya dpt beli bahagia.ade org bnyk duit tp x bahagia.

Reply
avatar
Selasa, Jun 26, 2012 2:04:00 PTG delete

haisy,, dia tu yang bodoh,, ngek di situ ye,, :D

Reply
avatar
eVa
AUTHOR
Selasa, Jun 26, 2012 2:18:00 PTG delete

ahhaha! nektok bekerja mok dpt duit ujung bulan k byr utang jak.. huhu..

Reply
avatar
Selasa, Jun 26, 2012 2:24:00 PTG delete

alamak...ni nak kate kite bodoh ke duit yang bodoh? hahaha

Reply
avatar
Yumida
AUTHOR
Selasa, Jun 26, 2012 2:33:00 PTG delete

macam2 hooo
tp bena juak..."Orang BODOH nampak PANDAI... Bila banyak duit" - semua org mok geng bila byk duit..
"Orang PANDAI nampak BODOH... Bila tak de duit" yg tok mek blur sikit...

Reply
avatar
Wanieys
AUTHOR
Selasa, Jun 26, 2012 2:39:00 PTG delete

kita jgn jd bodoh sudah la...tp kdg2 duit ni boleh jd org gelap mata..kena beringat selalu la :))

Reply
avatar
Chic Na
AUTHOR
Selasa, Jun 26, 2012 3:25:00 PTG delete

tu mesti iklan ah long tu. huhu.. yela nak tarik org pinjam duit ngn dia.

biar betul dh abis baca buku tebal tu? cayalah mas. ;)

Reply
avatar
Selasa, Jun 26, 2012 3:49:00 PTG delete

org tu tak ada modal yg ckup nk buat event ceramah bsr2 pkai khemah krusi semua bagai.. tu yg org tu pkai ltk je dlm peti surat tu.. huhu

Reply
avatar
Selasa, Jun 26, 2012 4:23:00 PTG delete

duit bkn segalanya kan...
kwn baik masz tu mesti dtg melawat tiap2 bulan..hehe

Reply
avatar
fizafantagirO
AUTHOR
Selasa, Jun 26, 2012 4:29:00 PTG delete

betul masz ckp , mmg kita perlukan duit tp jgn smp jadi hamba duit . Biar bersederhana :)

Reply
avatar
Deq's Qienz
AUTHOR
Selasa, Jun 26, 2012 4:58:00 PTG delete

betul tuh mas..sy sokong mas 101%..hehee
owhhh kawen baek dtg melawat ek..hehee

Reply
avatar
Selasa, Jun 26, 2012 5:24:00 PTG delete

ada betulnye gak...tu masz, jan jd hamba duit...merana nanti.

Reply
avatar
Rosalia
AUTHOR
Selasa, Jun 26, 2012 5:29:00 PTG delete

btl la ape dia tulis. sbb bila org bodoh berduit ada sje perkara yg dia boleh buat dgn ada duit mcm belajar sesuatu. kalau org pandai x d duit maka dia x taula nak buat ape. :)

Reply
avatar
Yana Libra
AUTHOR
Selasa, Jun 26, 2012 8:11:00 PTG delete

setuju sangat..sapelah yg buat ayat tu mmg tak fikir lah~

Reply
avatar
ERYZA
AUTHOR
Selasa, Jun 26, 2012 10:16:00 PTG delete

jgn jadi bodoh bila de duit sudah....

Reply
avatar
Misz Mieza
AUTHOR
Selasa, Jun 26, 2012 10:36:00 PTG delete

Duit bukanlah segalanya.. Tapi dalam dunia serba maju kita sekrang ni, duit itu dah jadi macam keperluan plak..Huhu..~~

Reply
avatar
aReLaN
AUTHOR
Selasa, Jun 26, 2012 10:56:00 PTG delete

papepon,jangan la kita jadi hamba duit & hamba dunia kan.hmmmm

Reply
avatar
Cinta Misteri
AUTHOR
Selasa, Jun 26, 2012 11:42:00 PTG delete

ni mesti surat cinta dari kang~Ahlong~kang.

Org BODO nampak pandai bila ada duit, tapi akan lebih BODO kalau duit tu dari Ahlong.

Reply
avatar
Cinta Misteri
AUTHOR
Selasa, Jun 26, 2012 11:44:00 PTG delete

owhhh yeaaa...DUIT bukan segalanya
owhhh yeaaa...XDE DUIT takpe
owhhh yeaaa...DUIT akan buat kita buta
owhhh yeaaa...XDE DUIT diam2 jer

Reply
avatar
Deru Ombak
AUTHOR
Rabu, Jun 27, 2012 2:04:00 PG delete

Terpulang pada setiap individu untuk kelihatan bodoh atau pandai..Wang ringgit itu sebahagian perkara keperluan untuk kehidupan bahagia yang utuh.

Yang penting kita mohon perlindungan Dari Allah, supaya terhindar Dari gelisah Dan sedeh, lemah Dan malas, pengecut Dan pelit, dibelit hutang Dan dikuasai orang lain.

Orang yang terhindar dari hal-hal ini adalah orang yang paling bahagia.

Reply
avatar
Rabu, Jun 27, 2012 7:00:00 PG delete

setuju..org bodoh kalau xperbodohkan lg xnmpk pandai..huhu

Reply
avatar
Munnafendy
AUTHOR
Rabu, Jun 27, 2012 2:52:00 PTG delete

org yg tulis tu msti org MLM kan? haha

Reply
avatar

[PENAFIAN] : www.mreena.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
ConversionConversion EmoticonEmoticon